Brug tussen twee werelden

Fado zonder fratsen

Toneelcursus Doppio
Promotie Cabbolet definitief afgeblazen
21 januari 2008 - Het College voor Promoties van de TU/e heeft vandaag op advies van in- en externe deskundigen besloten om de promotie van ir. Marcoen Cabbolet voorgoed af te blazen. Zijn proefschrift voldoet niet aan de kwaliteitseisen die aan de TU/e vereist zijn om te kunnen promoveren, zo luidt de officiële verklaring. Cabbolet zegt over enkele weken een ‘peer reviewed’ monografie uit te brengen, waarin de kritische tegenwerpingen zullen worden weerlegd.

Tegen het oordeel van het College van Promoties is geen beroep mogelijk en de universiteit verwacht ook niet dat Cabbolet via de rechter alsnog zijn gelijk kan afdwingen. “Het lijkt mij onmogelijk dat een rechter over deze materie een bindende uitspraak kan doen”, zegt TU/e-woordvoerder Peter van Dam.

Cabbolet laat weten niet van plan te zijn naar de rechter te stappen. “Volkomen zinloos en verspilde energie”, aldus de ex-promovendus. Volgens Cabbolet is er dan wel naar zijn proefschrift gekeken door natuurkundigen van naam, onder meer door de Utrechtse fysicus Gerard ’t Hooft, maar beschikken die niet over de echte expertise op het gebied van het proefschrift. Het proefschrift beschrijft een fundamenteel nieuwe stelling over het gedrag van elementaire deeltjes. “Alle tot nu toe aangevoerde tegenargumenten zijn niet steekhoudend. Op geen enkele wijze is het gepresenteerde theoretische resultaat onderuit gehaald, weerlegd, of wat dan ook van die strekking. Bovendien heeft Gerard ’t Hooft de waarheid niet in pacht.”

Volgens woordvoerder Van Dam vormt dit “incident” geen aanleiding om de procedures of de regelgeving aan te gaan passen. “De regelgeving is in orde. Er is nog op tijd ingegrepen, al betreurt de universiteit het dat het zover gekomen is. Maar dit is beter dan een promotie te laten doorgaan waar de hele wetenschappelijke wereld de TU/e later op aan zal vallen”, aldus Van Dam. “In de toekomst zal er wel alerter gekeken worden naar promoties waar zowel de promovendus als de eerste promotor van buiten de eigen universiteit afkomstig is.”

Cabbolet verwacht niet met zijn proefschrift nog in Nederland aan de bak te komen en richt zijn blik nu op het buitenland. Op dit moment wil hij nog niet zeggen welke instellingen hij daarbij op het oog heeft. “Als ik dat nu al bekend maak, zet dat de hele brievenschrijverij weer in gang en zal ik ook in het buitenland worden gedwarsboomd.”

Bij de academische uitgeverij Eburon, die al een handelseditie van het proefschrift gedrukt had, verschijnt over enkele weken een aangepaste versie, waarbij een hoofdstuk wordt opgenomen waarin de tegenwerpingen worden weerlegd. Uitgever Maarten Fraanje weet niet of de huidige ophef de verkoop gaat bevorderen. “Dat is koffiedik kijken”, aldus Fraanje. “Maar ik kan me voorstellen dat er natuurkundigen zijn die nu zelf kennis willen nemen van de theorie van Cabbolet.”