Brug tussen twee werelden

Fado zonder fratsen

Toneelcursus Doppio
Geen rijkssubsidie voor Brabant Center of Entrepreneurship
22 januari 2008 - Het ministerie van Economische Zaken (EZ) heeft een subsidieaanvraag van de TU/e en de Universiteit van Tilburg afgewezen. De instellingen vroegen een bijdrage van drie miljoen euro voor de oprichting van een ‘Brabant Center of Entrepreneurship’. De plannenmakers gaan kijken of het nieuwe center in afgeslankte vorm haalbaar is.

Dertien plannen waren ingediend bij EZ in het kader van een tender voor de oprichting van Centers of Entrepreneurship. De beste zes plannen mochten de beschikbare rijksfinanciering van twaalf miljoen euro verdelen. Het Brabantse plan eindigde op plaats negen in de ranglijst van EZ en viel daarmee buiten de boot.

Ir. Wim Bens, opsteller van het plan en directeur van het Innovation Lab, wil komende weken een aangepaste versie van het plan maken. Hij wil het center toch van start laten gaan maar dan ‘een tandje lager’. Volgens hem hebben de andere financiers hun toezegging niet ingetrokken en blijft drie miljoen euro beschikbaar. Dit bedrag komt hoofdzakelijk van de provincie, de gemeenten Tilburg en Eindhoven en de twee universiteiten.

De adviescommissie die de plannen bekeek, is niet louter positief over het Brabantse plan. De verankering en continuering zijn niet goed uitgewerkt. Het is niet duidelijk wie wat doet en het plan is niet creatief en innovatief genoeg, zo staat in de afwijzingsbrief.

Bens denkt dat Eindhoven vooral kampt met ‘de wet van de remmende voorsprong’. Eindhoven en Tilburg doen al veel op het gebied van ondernemersschaponderwijs, waardoor de noodzaak om geld naar Brabant te sluizen kleiner zou zijn. “We doen het al heel goed, lees ik tussen de regels”, aldus Bens. Wel neemt hij de kritiek ter harte om beter voor de dag te komen in een mogelijke volgende tenderronde voor rijkssubsidie.