spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Talent telt bij promotie of carrière, maar niet als enige
14 februari 2008 - Bij het promotie of carrière maken komt meer kijken dan alleen iemands kwaliteiten. Niet alleen wat je kunt, maar vooral ook wie je kent, is doorslaggevend om bij de beslissers binnen het bedrijf in beeld te komen, zo bezweren sommigen. De ‘mythe van de meritocratie’ staat centraal in de gelijknamige lezing op woensdag 20 februari aan de TU/e.

Wat je ook van haar vindt; op zowel de sociale als zakelijke ladder is societyfiguur Paris Hilton toch een aardig eindje opgeklommen. Maar of daar in de eerste plaats een indrukwekkend pakket aan kwaliteiten, kennis en kunde aan ten grondslag ligt, valt te betwijfelen. Een handig pakket aan kennissen lijkt in Hiltons geval aannemelijker.

Een samenleving waarin iemands sociale status bepaald wordt door prestaties en capaciteiten, zo definieert Van Dale ‘meritocratie’. Maar volgens prof.dr. Yvonne Benschop, hoogleraar Organizational Behaviour aan de Radboud Universiteit Nijmegen, hangt iemands status af van meer aspecten dan alleen gaven of bekwaamheden. Netwerken en impressiemanagement zijn volgens haar ook van belang. Ook het geslacht speelt een grote rol in organisaties en gedrag van medewerkers.

Benschop neemt in haar lezing aan de TU/e enkele vragen onder de loep zoals: hoe gedragen mannen en vrouwen zich in netwerken en zijn er echt zulke grote verschillen in de keuzes die vrouwen en mannen maken voor een carrière? Of is de meritocratie een mythe?

De lezing ‘De mythe van de meritocratie: telt talent?’ begint op woensdag 20 februari om 11.45 uur in de Blauwe Zaal van het Auditorium.