“Schaken is mentaal echt uitputtend

Zijn er ethische grenzen aan techniek?

Show me your desktop
Wiskundespel als reclame voor Bèta
6 maart 2008 - De faculteit Wiskunde van de TU/e introduceerde donderdag 28 februari op het Sint Joriscollege in Eindhoven een wiskundespel. Leerlingen van de derde klas VWO mochten een middag aan de slag met rekenkundige opgaven. Met de bedoeling om de kinderen te porren voor een Bèta-richting.
Hoogleraar Wiskunde Jacq Resing in zijn element als tovenaar. Foto: Bart van Overbeeke

Tachtig leerlingen hollen koortsachtig van het ene naar het andere lokaal. Op naar de volgende opdracht. Wiskunde als vertier. Bèta als een vindingrijk spel. Met een hoogleraar in tovenaarskledij. De formule van de faculteit Wiskunde lijkt een doorslaand succes.

Yves Houben, woordvoerder van de faculteit: “In het derde jaar van het VWO kiezen leerlingen hun studierichting. Dus proberen we kinderen juist op die leeftijd enthousiast te maken voor bèta.”

De leerlingen bezoeken in groepjes negen lokalen. Telkens moeten ze een moeilijke en twee makkelijke opgaven maken. Op deze wijze kunnen alle kinderen meedoen. Goede oplossingen leveren fiches op. Daarmee kunnen tips worden gekocht om lastige opdrachten te voltooien. Aan het einde spelen alle groepen samen een afvalrace met wiskundige vragen.

Houben: “We gaan vanaf april maandelijks het wiskundespel spelen op een middelbare school. Voor die tijd schaven we nog wat aan de formulering van de opdrachten. Verder duurden sommige thema’s te lang, of juist te kort. Maar met het enthousiasme zit het wel goed.”