“Schaken is mentaal echt uitputtend

Zijn er ethische grenzen aan techniek?

Show me your desktop
Toelating Honours Programme versoepeld
6 maart 2008 - Studenten die komend collegejaar willen beginnen met het Honours Programme van de TU/e, hoeven niet langer hun propedeuse behaald te hebben. Na de herkansingen in augustus moeten zij wel 55 van de 60 ECTS op zak hebben. Het tweejarige onderwijs- en onderzoeksprogramma voor talentvolle studenten wordt ook aangepast.

Aan het begin van dit collegejaar gingen maar vijftien tweedejaars studenten van start met het Honours Programme. Een belangrijke reden voor dit lage aantal -want men mikte ooit op een instroom van veertig studenten- is het feit dat maar een klein groepje eerstejaars hun P halen. Mede om deze reden vervalt de strikte P-eis. Programmaleidster dr. Ingeborg Janssen Reinen laat weten dat de toelatingsgrens komt te liggen op 55 ECTS. “Wat wel belangrijker wordt is de motivatiebrief die de kandidaten moeten schrijven.”

Ook het tweejarige programma wordt aangepast. Janssen Reinen: “Na een evaluatie blijkt dat het voor studenten te zwaar is om zowel hun bachelor als het huidige Honours Programme in de lucht te houden. Vaak kiezen deze studenten ook nog een zware minor. Het programma dat over vier semesters loopt, gaan we daarom anders opzetten. Er vervallen twee van de oorspronkelijke vier Honours Classes en het onderzoek loopt niet meer over beide jaren, maar wordt uitgevoerd in het tweede en derde semester. Met het Communicatie Expertise Centrum gaan we een campagne opzetten om meer bekendheid te verwerven.” Janssen Reinen hoopt dat in september zo’n 25 studenten instromen in het Honours Programme./.