“Schaken is mentaal echt uitputtend

Zijn er ethische grenzen aan techniek?

Show me your desktop
Wikiscanner: TU/e en UT meest actieve universiteiten op Wikipedia
6 maart 2008 - Van de Nederlandse universiteiten leveren de TU/e en de Universiteit Twente relatief de meeste bijdragen aan Wikipedia. Tenminste, als je afgaat op het aantal anonieme bijdragen. En dat valt te controleren met de tool Wikiscanner. Michael Stevenson, masterstudent Media Studies aan de Universiteit van Amsterdam, nam met Wikiscanner de bijdragen vanuit Nederlandse universiteiten onder de loep.

Groningen staat bovenaan met het aantal anonieme bijdragen (3002 ‘edits’ tussen 7 februari 2002 en 4 augustus 2007), Twente op twee (2840 edits) en Utrecht op drie (2641). Zet je de aantallen echter af tegen het aantal studenten van de universiteiten, dan staat Twente op de eerste plaats, op de voet gevolgd door Eindhoven.

Michael Stevenson maakte niet alleen de optelsom van het aantal bijdragen. Hij keek ook naar de soorten onderwerpen die vanuit de universiteiten gewijzigd worden. Eindhoven krijgt wat hem betreft de ‘Top Geek Award’. Stevenson: “In Eindhoven lijken de edits gelijk verdeeld over natuurwetenschappen, ict en online role-playing games.” Ook de andere TU’s blijken bovenmatige interesse voor bèta-onderwerpen te hebben, maar daar is de culturele interesse breder, blijkt uit de ‘tagclouds’ die hij maakte.

Wikiscanner is ontwikkeld om boven water te krijgen uit welke hoek de anonieme bijdragen op Wikipedia komen. Zo werd in augustus vorig jaar bekend dat Mabel Wisse Smit de Wiki over haar anoniem had aangepast. Ze deed dit met een computer op Paleis Huis ten Bosch. Maar de Wikiscanner kan meer dan alleen Wiki-politie spelen, bedacht Stevenson. Dus begon hij eind vorig jaar de bijdragen van de Nederlandse universiteiten te onderzoeken. In hoeverre de anonieme bijdragen een representatief beeld geven van het totale aantal bijdragen, kan de UvA-student niet zeggen. In de Engelstalige Wikipedia, veruit de grootste van alle Wikipedia’s, is gemiddeld 31 procent van de bijdragen anoniem.

Het verslag van Stevenson is te vinden op: