“Schaken is mentaal echt uitputtend

Zijn er ethische grenzen aan techniek?

Show me your desktop
Nieuwe site met Eindhovens studentennieuws
11 maart 2008 - Cursor werkt aan een nieuwe, aparte website met nieuws uit het Eindhovense studentenleven. De redactie gaat hiervoor binnenkort studenten werven die als freelancer het studentennieuws gaan ‘coveren’. x6_s.jpg
Een studielay-out voor de nieuwe website.

De site zou nog dit collegejaar operationeel moeten zijn. Er moeten dagelijks meerdere nieuwe berichten op de site verschijnen. De teksten en foto’s zullen worden gemaakt door studenten - tegen betaling. De site zal grotendeels los staan van Cursor, zowel inhoudelijk als qua vorm. Wel zullen berichten vanuit de site doorgeplaatst worden naar de ‘papieren’ Cursor.

De nieuwe site, die de werknaam ‘Shift’ draagt, moet zichtbaar gaan maken wat er allemaal speelt en te doen is in het Eindhovense studentenleven. “In de Cursor hebben we twee pagina’s voor studentennieuws. Maar er gebeurt veel meer in en rond het Eindhovense studentenleven dan wat er op die twee pagina’s staat. Er zijn zoveel verenigingen en individuele studenten die bijzondere dingen doen”, vertelt initiatiefnemer ir. Ivo Jongsma van de Cursor. Hij wil verder kijken dan de TU/e alleen: de site zal ook nieuws voor en over Fontysstudenten brengen.

Het nieuwe medium wordt geen weblog, maar een journalistieke nieuwssite. “We willen betrouwbare informatie verschaffen, met geverifieerde feiten”, aldus Jongsma. Cursor gaat de aan te trekken freelancers dan ook een stoomcursus journalistiek geven, en zorgt voor eindredactie en aansturing.

Het College van Bestuur besloot afgelopen maand garant te staan voor dertigduizend euro. Dat is het bedrag dat de opzet en het startjaar naar schatting gaan kosten. Het is de bedoeling dat de site uiteindelijk zelfbedruipend wordt. Jongsma: “We gaan hiervoor nog op zoek naar sponsors. Daarnaast komen er advertenties op de site.”