Hard basgitaar spelen voel je in je buik en borst

Bloedstollende experimenten

De eerste stap op weg naar nano-fabriekjes
Smart Energy Glass wint New Ventureprijs
3 april 2008 - Een raam dat inkomend zonlicht naar wens kan dimmen en het overschot aan licht kan omzetten naar elektrische energie, is het product waarmee Peer + de ondernemingswedstrijd New Venture heeft gewonnen. Peer + is het bedrijf dat Thomas Bouwels opzette met aio Casper van Oosten tijdens zijn afstudeerwerk op de TU/e bij de faculteit Scheikundige Technologie.

Eind januari studeerde Bouwels af voor de opleiding Bedrijfswetenschappen van de Universiteit van Tilburg. Zijn marketing afstudeerscriptie voerde hij uit in de groep van Kees Bastiaansen op de TU/e in het kader van het Certificaatprogramma Technology Enterpreneurship. Bouwels is de eerste student die gebruik heeft gemaakt van de samenwerking tussen beide universiteiten op het gebied van enterpreneurship.

Voor het project Smart Energy Glass heeft Bouwels marktonderzoek gedaan en geconcludeerd dat het in productie nemen van het innovatieve schakelbare raam commercieel haalbaar is. De resultaten uit zijn afstudeeronderzoek zijn gebruikt voor de inzending van de tweede ronde van New Venture. Dat is een wedstrijd van het managementcentrum van ondernemersorganisatie VNO-NCW voor startende ondernemers die dit jaar voor de tiende keer wordt gehouden. De jury heeft de tien beste haalbaarheidsstudies beloond met duizend euro.

“Ons schakelbare raam, is een innovatieve ‘smart window’ met een zonlichtenergieopwekking functie. Het SenerG raam is in staat naar wens het licht te dimmen. Daarbij wordt het zonlicht opgevangen en omgezet naar elektrische energie.”, zegt Bouwels, die sinds zijn afstuderen onderneemt op de TU/e.

Peer + heeft positieve verwachtingen over deelname aan ronde drie, waar de hoofdprijs uit 25.000 euro zal bestaan. Dan moet het businessplan voor Smart Energy Glass financieel dichtgetimmerd zijn. /.