Hard basgitaar spelen voel je in je buik en borst

Bloedstollende experimenten

De eerste stap op weg naar nano-fabriekjes
YouTube-filmpje van ID-student leidt tot kleine mediahype
3 april 2008 - Een filmpje op YouTube waarin het afstudeerproject van masterstudent Industrial Design Joris van Gelder wordt getoond - een afstandsbediening zonder knoppen - trekt veel aandacht. Het aantal views op YouTube staat op ruim 47.500. Volgens Van Gelder is zelfs de Engelse tv-zender Channel4 geïnteresseerd in zijn project.

Het filmpje demonstreert de afstandsbediening van Van Gelder, die vooral geschikt is voor gebruik in de keuken, of op andere plekken waar je vaak smerige handen hebt.

De bal is gaan rollen nadat Cursor in januari dit jaar in de rubriek Sluitstuk aandacht besteedde aan het afstuderen van Van Gelder. Vervolgens haalde de student de nieuwsrubriek op de website bright.nl - met alleen een foto. Van Gelder: “Dat vond ik jammer, dus ik heb toen een filmpje aangeleverd via YouTube. In het begin werd dat nauwelijks bekeken, maar dat veranderde toen de populaire site engadget.com ook een link naar het filmpje plaatste. Ik schat dat er nu al meer dan zeventig sites naar het filmpje verwijzen.” En al ruim 47.500 mensen bekeken de demo op YouTube.

En dat blijft niet zonder gevolgen. Diverse bedrijven zouden Van Gelder, die deze week afstudeert, graag in dienst willen nemen. Volgende week wordt in Cursor beschreven hoe de magische afstandsbediening precies werkt./.