Hard basgitaar spelen voel je in je buik en borst

Bloedstollende experimenten

De eerste stap op weg naar nano-fabriekjes
Thor en Simon Stevin werken etmaal aan autosimulatorproject
7 april 2008 - De vermoeidheid heeft na bijna 22 uur zonder slaap toegeslagen, maar het plezier is er niet minder om. Leden van de studieverenigingen Simon Stevin (Werktuigbouwkunde) en Thor (Elektrotechniek) werkten afgelopen woensdag en donderdag in W-laag gedurende 24 uur aan een project. De vier groepjes van zes personen kregen de opdracht een zo realistisch mogelijke rijervaring te simuleren. x6_s.jpg
Foto: Bart van Overbeeke.

De studenten bedienden een stoel op een beweegbaar platform. Vergelijkbare apparaten worden ook als vliegsimulators gebruikt. Ze kunnen met het apparaat sturen, gas geven en remmen. Zo wordt een aan het zicht ontnomen radiografisch bestuurbare modelauto met daarop een draadloze camera voortbewogen. De bestuurder kijkt op een monitor mee.

De terugkoppeling van de camera in de modelauto geeft genoeg informatie om de auto te besturen. Maar de controle en bestuurbaarheid kunnen worden verhoogd als de bestuurder dezelfde krachten en versnellingen ervaart als de auto. De projectgroepen moesten het platform waar de bestuurder op zit zó bewegen en de instellingen zó zetten, dat de bestuurder de zelfde krachten en versnellingen lijkt te ervaren.

Ir. Frans Wijnheijmer van Rexroth Bosch Group, dat het apparaat leverde, is positief over de resultaten. “Je ziet dat ze met plannen van aanpak komen die wij zelf ook hanteren.” Joost Brilman van Thor: “Het heeft een hoog entertainmentgehalte en tegelijkertijd is het uitdagend.” Na de afsluitende borrel restte er nog één ding voor de studenten: slapen.