Plastic badeendjes dobberen de Dommel af

Eindhoven hoofdstad studentensport

Asterix-leden voorop tijdens baanwedstrijd
Eindhovense studenten-nieuwssite Shift040.nl van start
5 juni 2008 - Eindhoven is sinds vorige week een nieuwsbron voor studenten rijker: Shift040.nl. De site bericht over wat er te doen is en wat er speelt in ‘Eindhoven Studentenstad’. In de breedte, dus gericht op studenten van alle hoger-onderwijsinstellingen in Eindhoven. Om dicht bij de doelgroep te zitten, bestaat de schrijvende redactie geheel uit studenten.
Shif040-redacteur Sander van Zuidam praat met Hirsch Ballin. Foto: Bart van Overbeeke

Een greep uit de eerste berichten: Minister Hirsch Ballin bezoekt de Bunker. Demos viert feest op Stratumseind. Eindhoven wint de NSK golf nét niet. Eindhovense studentenrafters halen goud op EK.

Hoofddoel van de site is studenten in Eindhoven te informeren over alles wat er speelt en te doen is in Eindhoven rond studenten, vertelt Ivo Jongsma. Hij is de initiatiefnemer voor de site en redacteur bij Cursor, het universiteitsblad van de TU/e. “Iedere onderwijsinstelling in Eindhoven heeft weliswaar een eigen blad en website, maar die zijn alleen gericht op de eigen studenten. Bovendien coveren die media, mede door beperking in mankracht, maar een deel van het nieuws. Er is veel meer nieuws dat de Eindhovense student best zou willen lezen.”

Om dat nieuws voor shift040.nl boven water te krijgen, is een team van zes studenten samengesteld. Ze zoeken zelf onderwerpen, schrijven en fotograferen. De redacteuren komen van Fontys, de TU/e en de Design Academy. De eindredactie is in handen van Cursor, dat de artikelen van Shift040 deels overneemt voor de studentenpagina’s van de universiteitskrant.

Het initiatief voor Shift040 komt van Cursor; de TU/e besloot in februari dit jaar voor dertigduizend euro garant te staan voor het idee. Naar andere sponsors wordt nog gezocht, onder meer voor uitbreidingen op de site. Op de planning staan een totaalagenda voor studentenactiviteiten, fotoalbums en Engelstalig nieuws, vertelt Jongsma.

Hij hoopt met de site uiteindelijk alle studenten in Eindhoven te bereiken, om daarmee ook bij te dragen aan de uitstraling van Eindhoven als studentenstad. “Eindhoven is zeker een studentenstad. Alleen is het slecht zichtbaar voor de buitenwereld en vaak zelfs voor de studenten zelf. Door al het nieuws bij elkaar te brengen, ga je zien dat het hier wel bruist. En als je weet wat er te doen is, doe je ook eerder mee”, verwacht de initiatiefnemer./.