Plastic badeendjes dobberen de Dommel af

Eindhoven hoofdstad studentensport

Asterix-leden voorop tijdens baanwedstrijd
Plasma moet hoge ogen gooien bij Academische Jaarprijs
5 juni 2008 - Een buis met gas dat oplicht in een magnetron. Paars gekleurd plasma dat door magnetische werking gaat draaien in een buis. Deze twee experimenten tonen de zeven studenten Technische Natuurkunde en hun begeleider prof.dr.ir. Gerrit Kroesen bij de Academische Jaarprijs. Ook presenteren de TU/e’ers het communicatieplan dat ze hebben voorbereid.

De Academische Jaarprijs - ook wel bekend als the Battle of the Universities - is bestemd voor de beste vertaling van wetenschappelijk onderzoek naar een breed publiek. Het TU/e-team neemt het 11 juni in de finale in Leiden op tegen tien andere universiteiten. Een onderzoek van ir. Erik Wagenaars naar elektrische velden en de elektrische doorslag vormt de basis voor de TU/e-inzending. Als er kortsluiting is, de bliksem inslaat of als een spaarlamp flikkert, gebeurt er van alles op het gebied van elektrische velden. Wagenaars heeft bestudeerd wat er in de eerste microseconden plaats vindt. Specifiek keek hij wat er gebeurt als plasma’s aangaan.

Studenten Barry van den Ham en Johan van Meijl werkten mee aan de voorbereidingen. Johan: “Het leek me leuk om eens met iets anders bezig te zijn.” De twee hopen hoge ogen te gooien. Barry: “Het ziet er best spectaculair uit wat we hebben gemaakt. Het moet gewoon lukken. Het enige nadeel kan zijn dat het onderwerp plasma minder mensen aanspreekt.” Johan, lachend: “We hebben in ieder geval een kans van één op elf.”

Dat andere teams met meer ouderejaars-studenten komen, deert ze niet. “Het is vooral belangrijk dat je een goede presentatie neerzet. Het heeft niet per se een meerwaarde als je meer vakinhoudelijke kennis hebt.”

Als ze het prijzenbedrag van een ton winnen, dan wordt dat gestoken in de voorbereidingen voor Super TU/esday van de faculteit Technische Natuurkunde. Die is dit jaar op 28 oktober. Het thema van die dag is eveneens plasmatechnologie./.