Wielklem op campus

Slimme voertuigen

Uitvoering Footloose
Foutparkeerder op campus maakt vanaf 1 juli kans op wielklem
12 juni 2008 - Foutparkeerders op het TU/e-terrein lopen vanaf 1 juli kans een wielklem op hun auto aan te treffen. Tegen betaling van 35 euro komt de beveiliging de gele klem weghalen. Ook ‘bumperklevers’, die zonder betalen het terrein verlaten, maken bij een volgend bezoek kans op een wielklem. De universiteit heeft tien klemmen gekocht om het nieuwe parkeerbeleid kracht bij te zetten.
Huub van Gerven van de beveiliging toont de nieuwe wielklemmen. Foto: Bart van Overbeeke

De wielklemmen maken deel uit van het nieuwe parkeerreglement dat vanaf 1 juli gaat gelden. De maatregelen zijn een gevolg van het feit dat de politie niet meer toeziet op het parkeren op het TU/e-terrein, sinds het twee jaar terug is afgesloten met slagbomen. Vanaf die tijd betaalt vrijwel iedereen die geen parkeerkaart heeft netjes. Het plaatsen van de auto’s laat echter steeds meer te wensen over, vertelt ing. Mirjam Jahnke, hoofd Bedrijfshulpverlening (Bhv) van de TU/e. “Mensen weten dat de politie toch niet komt. We hebben een tijd waarschuwingsbriefjes gebruikt, maar de foutparkeerders doen dat af als een lachertje.”

De beveiliging, onderdeel van de Bhv, gaat de campus vanaf juli per sector controleren. Eerst worden nog enkele dagen waarschuwingsbriefjes uitgedeeld. Daarna krijgen foutparkeerders een wielklem.

De beveiliging fotografeert de auto’s vooraf om claims over schade door het plaatsen van de klemmen te voorkomen. Verder komt er een sticker op de ruit met het nummer dat de bestuurder moet bellen om losgemaakt te worden. Betalen kan vervolgens direct, met een mobiele pinautomaat. De 35 euro boete vindt Jahnke ‘niet de hoofdprijs’. Ze denkt dat het bedrag net hoog genoeg is om een drempel op te werpen waardoor mensen de volgende keer wel binnen de lijnen te gaan staan. “Verkeerd parkeren is niet nodig op dit terrein. We hebben meer dan genoeg plaatsen. Alleen moet je af en te wat verder lopen”, aldus het hoofd Bhv.

Het gebruik van wielklemmen is geen unicum in de universitaire wereld, vertelt Janhke. De universiteiten van Rotterdam, Nijmegen en Utrecht gebruiken ze volgens haar al jaren. Het direct afrekenen met foutparkeerders werkt veel eenvoudiger dan het achteraf invorderen van boetes.

Wie overigens totaal verkeerd staat - voor een ingang of op een plaats die mogelijk gevaar oplevert - krijgt geen wielklem, maar wordt weggesleept. Dat was ook in het oude parkeerreglement al zo. Kosten: 130 euro.

Het uurtarief voor parkeren gaat verder omhoog van één euro naar anderhalve euro, een dagkaart gaat van vier euro naar vijf. Wie niet langer dan een half uur met zijn auto op de campus verblijft, hoeft geen parkeergeld te betalen.

Bovenmatig gebruik van uitrijkaarten door faculteiten en diensten wordt in het vervolg doorbelast. Voor elke kaart boven de toebedeelde hoeveelheid betalen faculteiten en diensten straks 2,50 euro. Jahnke: “Het is ten teken: loop geen Sinterklaas te spelen.”/.

Het vernieuwde reglement is vanaf 16 juni te lezen op www.parkeren.tue.nl.