Wielklem op campus

Slimme voertuigen

Uitvoering Footloose
Auto-evenement Pole Position trekt veel bekijks
12 juni 2008 - Eindhoven was afgelopen weekend in de ban van gemotoriseerde vierwielers in alle soorten en maten. Onder de naam Pole Position waren op diverse locaties in de stad evenementen georganiseerd met als doel de automotive industrie te promoten. Naar schatting 75.000 mensen kwamen af op de tentoonstellingen en demonstraties.
Foto’s: Bart van Overbeeke

Zaterdagmiddag werd het publiek op meerdere plekken getrakteerd op de aanblik van onder meer historische sportauto’s en milieuvriendelijke modellen. De TU/e had een informatiestand over duurzame auto’s van de toekomst. Een dag eerder sloot de universiteit het symposium Intelligent Vehicles af met een demonstratie van slimme voertuigen (zie Slimme voertuigen sturen aan op veiliger verkeer en schoner milieu).

Op zondag barstte Pole Position het spektakel echt los met demonstraties op een speciaal parcours van 2,4 kilometer op de Fellenoord, de Kennedylaan en de prof. Dorgelolaan, vlakbij de TU/e. De dag opende met een DAF-defilé (zie foto), waarna het de beurt was aan duurzame voertuigen zoals een auto op zonne-energie van de Universiteit Twente, die eerder meestreed in de World Solar Challenge.

Later op de dag kon het publiek zich met de vingers in de oren vergapen aan langsscheurende Dakar-trucs en de nieuwste sportwagens van de grote merken. Ook TU/e-studenten van University Racing Eindhoven waren vertegenwoordigd met een racewagen. De dag verliep niet geheel zonder incidenten: een fotograaf moest naar het ziekenhuis nadat hij was geraakt door een uit koers geraakte Porsche.