Wielklem op campus

Slimme voertuigen

Uitvoering Footloose
TU/e zoekt sponsors Academische Jaarprijzen
12 juni 2008 - De TU/e is voor de uitreikingsplechtigheid van haar Academische Jaarprijzen nog op zoek naar sponsors.

Vorig jaar besloot het College van Bestuur om met ingang met dit jaar de namen van sponsors niet meer te verbinden aan de prijzen.

Dit jaar geen Mignot Afstudeerprijzen, geen UFe/Océ Ontwerpprijzen en geen ASML Promotieprijzen meer. Op woensdag 2 juli zullen in de Blauwe Zaal van het Auditorium alleen nog maar prijzen worden uitgereikt waar nadrukkelijk de naam TU/e voor staat. De manier waarop de sponsors vorig jaar te horen kregen dat hun naam in de toekomst niet meer aan de prijzen verbonden zou worden, verdiende geen schoonheidsprijs.

Eric van Schagen, voorzitter van Universiteitsfonds Eindhoven (UFe) en algemeen directeur van it-bedrijf Simac, is daar duidelijk in. Van Schagen: “Die actie van het College van Bestuur verraste de betrokken sponsors en viel niet in goede aarde. De mededeling werd pas laat gedaan, een betere communicatie was wenselijke geweest.”

Toch kan de Simac-directeur wel begrip opbrengen voor de wens van het CvB om de eigen instelling nadrukkelijker te profileren in de naamgeving. “Ik ben blij dat het CvB nog steeds achter dit initiatief staat en nieuwe sponsors zullen zich wel weer aandienen. Wellicht kan het UFe daar een rol bij spelen.”
Universiteitssecretaris Harry Roumen zegt dat er toezeggingen binnen zijn, maar dat er nog over gesproken moet worden.

Perspectiefprijs
Begin juli wordt wel voor het eerst de zogeheten Perspectiefprijs uitgereikt, voor het onderzoeksproject met het meeste toekomstperspectief voor mens en maatschappij.

Opmerkelijk is de late datum waarop de uitreiking van de prijzen gepland staat. Volgens Annelies Verschuren, hoofd Bureau Promoties en Plechtigheden, had men het ook graag eerder ingepland, maar was al een half jaar geleden duidelijk dat alleen 2 juli nog in aanmerking kwam. “Er vinden op het eind van dit collegejaar ontzettend veel congressen plaats in het Auditorium en we moesten natuurlijk ook rekening houden met de agenda van de rector”, aldus Verschuren. Dit jaar wordt ook maar één afstudeer-, één ontwerp- en één promotieprijs uitgereikt. Tot vorig jaar waren dat er in elke categorie twee. Maar volgens Verschuren heeft onderzoek uitgewezen dat de winnaars van de tweede prijzen daar helemaal niet gelukkig mee waren.

Voor de afstudeerprijs is dit jaar 2500 euro beschikbaar. Winnaars van de ontwerp- en de promotieprijs kunnen rekenen op respectievelijk 5000 en 10.000 euro.

Los van deze drie prijzen wordt het meest perspectiefrijke afstudeer-, ontwerp- of promotieproject dit jaar bekroond met de Perspectiefprijs, groot 10.000 euro. Hiervoor hebben alle decanen één kandidaat voorgedragen, waarvan er op de dag zelf drie een voordracht mogen geven. Een dagjury onder leiding van de rector bepaalt wie als eerste deze prijs in de wacht sleept./.