Wielklem op campus

Slimme voertuigen

Uitvoering Footloose

Bijzondere bi-promotie aan TU/e voor Italiaan

12 juni 2008 - Volgende week vindt aan de TU/e een bijzondere promotie plaats. De Italiaan Giuseppe Addamo promoveert namelijk voor de tweede keer op hetzelfde onderwerp. Anderhalf jaar terug ontving Addamo al de doctorstitel van de Technische Universiteit van Turijn.

De Italiaan verbleef tijdens zijn promotie een half jaar aan de TU/e. Dat bezoek resulteert nu in een extra promotie. Volgens zijn copromotor, dr.ir. Bas de Hon, heeft Addamo het werk dat hij tijdens zijn verblijf in Eindhoven heeft gedaan, omgezet in belangrijk extra materiaal voor zijn proefschrift. Dat groeide daardoor uit tot een lijvig boekwerk van meer dan 250 pagina’s. De faculteit Elektrotechniek vindt die toevoeging voldoende om de Italiaan ook in Eindhoven te laten promoveren.

Nieuwe commissie
De leerstoel Electromagnetics van prof.dr. Anton Tijhuis, waar de Addamo te gast was, werkt intensief samen met een groep van de Italiaanse universiteit. Tijhuis maakte deel uit van de promotiecommissie van Addamo in Italië. Volgens De Hon is er in Nederland een nieuwe commissie gevormd: “In Italië bestaat de promotiecommissie uit zeven personen. Voor de promotie in Eindhoven zijn aan vier van de Italiaanse commissieleden nog drie Eindhovenaren en de voorzitter toegevoegd.”

Het is niet de eerste keer dat een promovendus zowel in het buitenland als aan de TU/e promoveert, aldus prof. dr. ir. Ton Backx, decaan van de Faculteit Elektrotechniek. Naar zijn weten is het wel de eerste keer dat de promotie in Eindhoven plaatsvindt nadat een onderzoeker eerst elders een doctorstitel heeft ontvangen. Het is ook de eerste ‘bi-promotie’ met Turijn.

Een universiteit krijgt 74.000 euro voor een promotie. Maar Backx bestrijdt dat de bi-promotie bedoeld is om snel geld op te strijken. “Die schijn willen we koste wat kost vermijden. We zijn er dan ook nog niet over uit of we die premie zullen claimen. We moeten eerst zelf zorgvuldig vaststellen dat de TU/e in dit geval recht heeft op deze subsidie.” Volgens hem is het evenmin de bedoeling om het aantal promoties aan de TU/e op deze wijze kunstmatig op te krikken.

Eigenlijk had Addamo al veel sneller na zijn promotie in Italië ook in Eindhoven willen promoveren. Administratieve rompslomp zorgde echter voor een forse vertraging./.

Addamo promoveert 17 juni op het proefschrift met de titel: ”Electromagnetic Waves in Loaded Cylindrical Structures’.