Wielklem op campus

Slimme voertuigen

Uitvoering Footloose

TU/e derde bij Academische Jaarprijs

12 juni 2008 - De TU/e heeft woensdagavond 11 juni een derde plek behaald tijdens de finale van de Academische Jaarprijs. De beste klassering ooit. In de Leidse schouwburg eindigde de afvaardiging uit Groningen als eerste, gevolgd door de Universiteit Maastricht. De winnaar kreeg als prijs 100.000 euro mee naar huis. De Limburgers moesten zich tevreden stellen met een beker na afloop van de derde editie van de ‘The battle of the universities’. x1_s.jpg
TU/e-student Rogier van den Bos tijdens zijn presentatie in de schouwburg te Leiden.

Zeven studenten Technische Natuurkunde uit Eindhoven en hun begeleider prof.dr.ir. Gerrit Kroesen presenteerden het plan 'Elektrische doorslag: bliksems!'. Het is gebaseerd op het promotiewerk van Erik Wagenaars. Hij onderzocht hoe gasontladingen beginnen en plasma's 'aan gaan'. Dit is belangrijk om bliksems beter te begrijpen en gasontladingslampen beter en zuiniger te maken.

Het bijbehorende communicatieplan ging vooral over een Super TU/esday die de faculteit op 28 oktober in Eindhoven houdt. Jong en oud kunnen zich die dag komen verwonderen over de schoonheid en vele mogelijkheden van plasma's. Dat gaat gebeuren aan de hand van demonstraties, colleges voor scholieren en een bedrijvenmarkt.

De jury roemde de brede toepassingsmogelijkheden van plasma's en het enthousiasme van de presenterende student Rogier van den Bos. Verder bleek de zaal zeer onder de indruk van de drie demonstraties die studenten en technici van de groep Kroesen lieten zien.

Toch ging de geldprijs voorbij aan Eindhoven. Het team Kroesen wilde het bedrag graag besteden aan Super TU/esday, maar de jury stipte aan dat het concept van zo’n dag al bestaat en dus niet vernieuwend is. Dat drieduizend bezoekers naar Eindhoven zullen komen voor plasmatechnologie, vond de jury iets te mager. “Een beetje weinig bereik om daar een ton aan te besteden”, meende Van der Ploeg.

Van de veertien presentaties kwam Groningen met het beste plan. Het winnende voorstel ‘Ontdek het onzichtbare heelal’, is gebaseerd op een onderzoek dat met een infraroodsatelliet melkwegstelsels bestudeert.

De Academische Jaarprijs moet wetenschappers en studenten stimuleren de resultaten van onderzoek te vertalen naar een groot publiek. De ingediende voorstellen worden beoordeeld op presentatie, originaliteit en haalbaarheid. De Jaarprijs wordt ondersteund door NWO, de KNAW, NRC Handelsblad en Shell.

Klik hier voor de website van de Academische Jaarprijs