Wielklem op campus

Slimme voertuigen

Uitvoering Footloose

Treuzelende ouderejaars studenten hoeven niet weg

16 juni 2008 - Universiteiten en hogescholen krijgen niet de mogelijkheid om zwakke en treuzelende ouderejaars studenten de deur te wijzen. Plasterks plan voor een bindend studieadvies (BSA) in latere studiejaren is van de baan. Dat staat in een OCW-voortgangsreportage over het hogeronderwijsbeleid van minister Plasterk. x4_s.jpg
Minister Plasterk

Wanneer een student zijn eerste studiejaar heeft gehaald, zouden de opleiding en de student ‘intrinsiek’ met elkaar verbonden moeten zijn, meent te minister. Dreigen met wegsturen doet dan weinig goed.

Volgens Plasterk is het bindend studieadvies vooral in het eerste studiejaar nuttig. Nieuwe studenten die beter een andere opleiding kunnen kiezen, vallen dankzij het BSA sneller uit. Ook trekken de eerstejaars sneller hun conclusies als hun studiekeuze niet bevalt. Maar dit effect is in latere studiejaren gering, aldus de minister.

In december vorig jaar schrapte Plasterk de plannen van zijn voorganger Mark Rutte (VVD) om treuzelende studenten een verhoogd collegegeldtarief in rekening te brengen. Met het ouderejaars-BSA wilde hij ervoor zorgen dat hogescholen en universiteiten een stok achter de deur hadden om zulke studenten tot afstuderen te dwingen.

De studentenbonden ontstaken echter in woede en zelfs de onderwijskoepels stonden niet te trappelen. Aangezien de maatregel ook weinig zou bijdragen aan de doelstellingen van OCW, is het plan nu definitief naar de prullenbak verwezen. (HOP)