ASML toont zichzelf op TU/e

TU’s maken humanoïds

Betonballon
Rechter: gemeente fout met vervuilde grond TU/e-campus
13 november 2008 - De gemeente Eindhoven is aansprakelijk voor de schade die de TU/e heeft geleden als gevolg van de verontreiniging van het terrein waar in 2002 het gebouw Kennispoort werd neergezet. De rechtbank in Den Bosch oordeelde vorige week dat de gemeente in ieder geval de saneringskosten moet betalen. Het bedrag voor overige schade die de TU/e ondervonden heeft, moet nog door een deskundige worden vastgesteld.

Het is een gerechtelijk steekspel dat al een kleine zes jaar speelt tussen de gemeente Eindhoven en de TU/e. Wie moet de kosten dragen voor het opruimen en saneren van de vervuilde grond die in 2001 werd aangetroffen op het terrein waar de TU/e en de Kamer van Koophandel Kennispoort wilden gaan bouwen? Volgens de TU/e is de gemeente aansprakelijk voor die kosten. Het belangrijkste argument hierbij: de gemeente zou bij de overdracht van het betreffende perceel de universiteit niet op de hoogte hebben gesteld van een bodemonderzoek waaruit bleek dat er sprake was van lichte tot matige verontreiniging met zware metalen. Daarbij bestond er voor de TU/e wel een bouwverplichting, dus kon de gemeente weten dat het terrein daar ook geschikt voor moest zijn. Een later bodemonderzoek, in juni 2001 in opdracht van de TU/e uitgevoerd door Rasenberg Milieutechniek, wees uit dat de grond verontreinigd was met cadmium, kwik, lood, nikkel, PAK, minerale oliën en zink, en dat daarbij de grenswaarden werden overschreden. Het terrein heeft namelijk ooit dienst gedaan als vuilstort voor Philips. Dat betekende dat de grond niet meer hergebruikt kon worden voor bijvoorbeeld de aanleg van het Limbopad. Afvoer en verwerking van de grond zou ruim een miljoen euro gaan kosten. In april 2003 hoopte CvB-lid Hans Amman, inmiddels vertrokken naar de Universiteit Utrecht, nog zes tot zeven ton van de gemeente vergoed te krijgen. Vorige week heeft de rechtbank al een bedrag van ruim 260.000 euro toewijsbaar genoemd. Om te bepalen wat er aan verdere schade is ontstaan -de eventuele minderwaarde van het terrein- acht de rechtbank het raadzaam een deskundige in te schakelen.

Mr. Andy van Eggelen, hoofd Juridische Zaken, zegt dat de TU/e op dit moment niet ongelukkig is met het vonnis, en dat men afwacht welk bedrag er voor de verdere schade wordt vastgesteld./.