ASML toont zichzelf op TU/e

TU’s maken humanoïds

Betonballon
ASML toont zichzelf op TU/e
13 november 2008 - 85 TU/e’ers woonden dinsdag 11 november een presentatiemiddag van ASML bij, in het Auditorium. Het bedrijf was met twintig man aanwezig, onder wie vice-president Research dr. Jos Benschop, om een beeld te geven van het onderzoek bij ASML, en om te zoeken naar nieuwe werknemers.
Een groep mensen op de ASML-bijeenkomst. Vanwege de geheimhoudingsplicht is de foto van onderen genomen. Foto: Bart van Overbeeke

Voor de TU/e-onderzoekers gaf de bijeenkomst de gelegenheid om te zoeken naar nieuwe projecten die met het Veldhovense bedrijf gestart kunnen worden.

Het bezoek bestond vanuit TU/e-zijde uit hoogleraren, docenten, promovendi en studenten. Met het oog op deze laatste twee groepen had de chipmachinefabrikant recruiters meegenomen. Angst dat het bedrijf wetenschappers komt wegkapen, heeft organisator drs.ir. Pieter de Bock van het Innovation Lab niet. Werken voor de universiteit of voor een bedrijf als ASML zijn heel andere carrières, en de keuze daarvoor verander je niet in een middagje, aldus De Bock.

Op het programma stonden drie plenaire presentaties, en een serie kleinere posterpresentaties. Daarbij liet het bedrijf zien waaraan het zoal werkt. Om te voorkomen dat deze informatie bij de concurrentie terechtkomt, moesten alle bezoekers een geheimhoudingverklaring ondertekenen - ook de fotograaf van Cursor.

De TU/e heeft een sterke samenwerking met ASML. Inhoudelijk is er al periodiek afstemming, en de bijeenkomst van dinsdag bouwt de ‘partnership’ verder uit, vertelt De Bock. Hij wil deze aanpak ook gaan toepassen bij andere partnerbedrijven./.