ASML toont zichzelf op TU/e

TU’s maken humanoïds

Betonballon
‘Verplicht wetenschap en techniek op basisschool’
13 november 2008 - Vanaf 2016 moet wetenschap en techniek een vast onderdeel zijn van het basisonderwijs. En de onderwijzers die de lessen gaan verzorgen, moeten het verplicht krijgen tijdens hun pabo-opleiding. Dat stellen de KNAW en werkgeversorganisatie VNO-NCW.

Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) kreeg dinsdag 11 november in Amsterdam een manifest aangeboden van KNWA-voorzitter Robbert Dijkgraaf en Bernard Wientjes, de voorman van VNO-NCW. In het schrijven pleiten beide organisaties voor een zogeheten Talenten-Krachtschool waarin onderwijzers, onderzoekers en ouders samenwerken om het beste uit de kinderen te halen. En nieuwsgierige leerlingen stimuleren om hun talent optimaal te gebruiken. Ruim duizend scholen moeten binnen acht jaar meedoen aan het ambitieuze plan.

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen blijkt dat het aantal meisjes dat in het voortgezet onderwijs voor exacte vakken kiest, dit jaar sterk is toegenomen. Ook kozen meer jongens op havo en vwo het profiel natuur & techniek./.