ASML toont zichzelf op TU/e

TU’s maken humanoïds

Betonballon
Lichtgevende helix van TU/e-studenten op Glow
13 november 2008 - Dat lichtfestival Glow niet alleen om grote projecten hoeft te gaan, bewijzen de Bouwkunde-studenten en broers Marco (23) en Hans (27) Lammers. Zij maakten een verlichte helix met materiaal dat sinds 2004 op de TU/e lag. Te zien bij het Temporary Art Centre (TAC) aan de Vonderweg.
De broers Marco (links) en Hans Lammers met de stalen wokkel aan de kraan van het TAC. Foto: Bart van Overbeeke
Toen dr.ir. Jos Bosman, universitair hoofddocent architectuur aan de TU/e, het duo benaderde met de vraag om ‘iets’ te doen met de papieren die in het laboratorium bij Bouwkunde lagen, vond hij direct een gewillig oor. De papieren bevatten een idee van Fransman Jean-Arnaud Smadja, oud-student van de Design Academy, die er in 2004 voor had gezorgd dat segmenten van een oude graanglijbaan vanuit Parijs naar de TU/e kwamen. Hij schakelde de expertise in van TU/e’ers om het om te bouwen tot een kunstwerk, maar kwam niet tot een resultaat. De gebroeders Lammers is het nu wel gelukt om de segmenten van de graanglijbaan te transformeren tot kunstobject.

De gietijzeren segmenten komen uit een pand uit Parijs, dat rond 1900 is gebouwd. Samen vormden ze een graanglijbaan in de vorm van een spiraal, waarover zakken meel naar beneden konden glijden. De afgelopen vier jaren lagen de onderdelen onder de Koepel, op een uithoek van de campus.

De broers schroefden de afgelopen maanden een kwart van de in totaal 54 segmenten -die elk 75 kilo wegen- aan elkaar en lieten ruimte ertussen open voor het licht.

De overige segmenten liggen nog onder de koepel. De creatie moet als uithangbord dienen voor het Temporary Art Centre (TAC) aan de Vonderweg. “Het is natuurlijk een temporary art centre, dus we weten niet hoelang het blijft hangen, maar ik schat minstens een half jaar”, aldus Hans. De broers wilden met hun kunstwerk de zichtbaarheid van het TAC vergroten. “Bovendien stond daar al een kraan, waardoor het ophangen gemakkelijker werd”, vertelt Hans. De binnenzijde van de spiraal gaat als uithangbord voor exposities bij het TAC fungeren.

Door de beperkte lengte van de arm van de kraan -die boven de weg hangt- kan niet de volledige lengte van 18 meter -dus met alle 54 segmenten- worden bereikt, maar slechts 4,80 meter.

De broers hingen de verlichte helixconstructie vrijdag 7 november op. Tot verrassing van de broers kwam Smadja ook nog opdagen, toen hij van het initiatief hoorde. Hans: “Hij vond het geweldig en was erg enthousiast.” Met z’n drieën gaan ze nu plannen maken om van alle segmenten iets te maken.