ASML toont zichzelf op TU/e

TU’s maken humanoïds

Betonballon
U-raadvoorzitter wordt directeur bedrijfsvoering ST
13 november 2008 - De huidige voorzitter van de universiteitsraad, dr. Laurent Nelissen, is begin deze week aan de slag gegaan als nieuwe directeur bedrijfsvoering bij de faculteit Scheikundige Technologie. Zijn voorganger, dr. Paul Scholte, stapte onlangs op na onenigheid in het faculteitsbestuur. Op 1 januari 2009 stopt Nelissen als voorzitter van de U-raad.

Een opvolger voor de met rumoer vertrokken directeur bedrijfsvoering Paul Scholte is sneller gevonden dan verwacht. Vorige week sprak mr. Jo van Ham, lid van het College van Bestuur, nog over enkele weken, maar afgelopen maandag zat de nieuwe directeur bedrijfsleiding al achter zijn bureau in Helix, het gebouw van Scheikundige Technologie. Laurent Nelissen, die de afgelopen vier jaar voorzitter van de U-raad was, gaat in het nieuwe bestuur van de faculteit samenwerken met decaan prof.dr. Piet Lemstra en met prof.dr.ir. Jaap Schouten, die deze week de functie van vice-decaan op zich heeft genomen. Hiermee is het ST-bestuur weer op volle sterkte.

Als student heeft Nelissen in 1985 nog een bijvak bij Lemstra gevolgd. Na zijn chemiestudie aan de KU Nijmegen is hij in 1991 gepromoveerd aan de TU/e bij de vakgroep Kunststoftechnologie en daar ook begonnen als universitair docent.

Voor Nelissen komt de overstap vroeger dan verwacht. “Ik had eigenlijk over twee jaar willen gaan uitkijken naar een functie als directeur bedrijfsvoering of diensthoofd, maar het CvB heeft me nu gevraagd om deze functie per direct op te vullen.” Nelissen ziet het als een voordeel dat hij al goed bekend is met de faculteit, en dat hij ook al de nodige bestuurlijke ervaring heeft opgedaan met onder meer de opstart van onderzoekschool PTN en het technologisch topinstituut DPI. “Ik heb de afgelopen vier jaar ook veel geleerd als voorzitter van de U-raad. Daarbij heb ik bij wijze van spreken aan de andere kant van de bestuurstafel gezeten. Overigens ben ik in die periode ook nog deels actief gebleven binnen ST.”

Omdat zijn nieuwe functie er niet mee te verenigen is, legt Nelissen eind dit jaar het voorzitterschap van de U-raad neer./.