ASML toont zichzelf op TU/e

TU’s maken humanoïds

Betonballon
Miljoenen erbij voor internationalisering
13 november 2008 - Geen grootse nieuwe visie, maar wel een beetje geld erbij. Dat is de strekking van het internationaliseringsbeleid dat OCW-minister Ronald Plasterk de komende jaren wil gaan voeren.

Tot 2014 trekt Plasterk 19,4 miljoen euro extra uit om de internationalisering van het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek te bevorderen. Dit geld komt bovenop de 150 miljoen euro die al eerder werd gereserveerd.

De voornemens en streefcijfers komen niet als een verrassing. Plasterk wil bijvoorbeeld dat het voor binnen- en buitenlandse instellingen mogelijk wordt om samen een diploma uit te reiken: een joint degree. Verder streeft hij naar een verdubbeling van het aantal studenten dat een deel van zijn opleiding in het buitenland volgt: van 17 naar 25 procent. Ook zou hij aan de hogescholen en universiteiten graag wat meer international classrooms zien, waarin Nederlandse en buitenlandse studenten samen onderwijs volgen.

Het extra geld gaat onder meer naar de bevordering van internationale stages (acht miljoen euro). Plasterk wil met de verschillende belangenorganisaties overleggen wat voor studenten de belangrijkste hobbels zijn bij het zoeken van stageplaatsen in het buitenland en hoe die kunnen worden aangepakt.

Ook docenten mogen best ervaring opdoen in het buitenland, vindt de minister. Hij maakt 8,6 miljoen euro vrij om docenten een tijdje les te laten geven in het buitenland. Verder moet Nederland aantrekkelijker worden voor buitenlandse studenten en wetenschappers. Ook daar gaat extra geld naartoe: 2,8 miljoen euro vanaf 2010. Daarmee moeten omslachtige procedures vereenvoudigd worden.

Wat opmerkelijk is: er wordt met geen woord over het bedrijfsleven gerept. In de zomer zei directeur Sander van den Eijnden van internationaliseringsorganisatie Nuffic: “We zullen talenten actief moeten verleiden hierheen te komen. Daar moet Plasterk het bedrijfsleven bij betrekken. De overheid kan niet zelf eindeloos geld uitgeven om de studenten hierheen te halen.”

Dat waren uitspraken van vóór de kredietcrisis, benadrukt Nuffic. Bedrijven hebben nu wel iets anders aan hun hoofd dan de internationalisering van het onderwijs. Nuffic is dan ook niet ontevreden over de internationaliseringsagenda van Plasterk: “Hier valt mee te werken. De nota biedt de ruimte. Een grootse, alomvattende visie kan ook beperkend werken en dan ben je verder van huis.” (HOP)/.