ASML toont zichzelf op TU/e

TU’s maken humanoïds

Betonballon
U-raad neemt tijd voor zoektocht naar nieuwe voorzitter
19 november 2008 - De zoektocht naar een opvolger voor dr. Laurent Nelissen, de voorzitter van de universiteitsraad die vorige week aan de slag ging als directeur bedrijfsvoering bij Scheikundige Technologie, zal pas serieus van start gaan als het profiel voor die functie bekend is. Volgens dr. Jos Maubach, voorzitter van de personeelsfractie, hebben zijn fractie en de twee studentenfracties op dit moment meerdere prioriteiten. x3_s.jpg
Scheidend U-raadvoorzitter dr. Laurent Nelissen. Archieffoto: Bram Saeys

Nelissen combineert tot eind van dit jaar zijn voorzitterschap van de U-raad met zijn nieuwe functie bij ST. Maubach noemt Nelissen een voorzitter met verve. “Hij is een man met persoonlijkheid”, aldus Maubach, die zegt volkomen verrast te zijn door het plotselinge vertrek. “Tussen de eerste speculaties en de daadwerkelijke bekendmaking hebben nog geen drie dagen gezeten.”

Op dit moment is het vinden van een opvolger een van de vele prioriteiten. “Er lopen op dit moment veel zaken waarmee de U-raad druk is. Zo wordt op 27 november het geschil dat de U-raad met het College van Bestuur heeft over het bindend studieadvies behandeld door de Geschillencommissie. Begin december zijn de studentenfracties druk met de verkiezingen en de begrotingsgesprekken voor 2009 staan op het programma”, zegt Maubach.

Aangezien de komende maanden vaak een rustiger periode zijn voor de U-raad, kan er met voldoende aandacht serieus nagedacht en gesproken worden over een nieuwe voorzitter. “De fracties moeten dan zo snel mogelijk op één lijn zien te komen voor wat betreft het profiel van die persoon.” Maubach wil niet vertellen waar zijn fractie behoefte aan heeft. “Dat zou in dit stadium al kunnen worden uitgelegd als sturende informatie.”

In de periode dat de U-raad geen voorzitter zou hebben, wordt volgens Maubach het voorzitterschap overgenomen door een lid of alle leden van het Presidium. Dat is het orgaan met vertegenwoordigers uit alle fracties dat wekelijks een overleg heeft.