spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Columnist:
Pieter Mooren

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Studenten met handicap lopen meer vertraging op
19 november 2008 - Het expertisecentrum handicap en studie signaleert dat veel studenten met een handicap studievertraging ondervinden. Het centrum heeft daarom een campagne gelanceerd die de studenten op regelingen binnen hun instantie moet wijzen. Volgens dr. Karen Ali, hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), is een causaal verband tussen functiebeperking en studievertraging op de TU/e vooralsnog niet aangetoond.

Ongeveer 75.000 studenten in het hoger onderwijs hebben een handicap. Ruim de helft loopt studievertraging op of moet stoppen met de studie.
René van Pelt, directeur van het expertisecentrum: “Voor veel studenten is de eerste tentamenperiode net achter de rug en nu al lopen eerstejaars met een handicap aan tegen vertraging. Uitval ligt dan sneller op de loer.” Veel studenten zijn nog onbekend met de regelingen en voorzieningen die er zijn om toch gewoon te kunnen studeren. Een extra jaar studiefinanciering, een aangepast lesrooster, flexibele tentamens, aangepast studiemateriaal en extra begeleiding zijn hier voorbeelden van. De campagne Tijdgebrek moet dit onder de aandacht brengen.

Karen Ali, hoofd STU, laat weten dat het ‘aangeven van een direct causaal verband tussen een functiebeperking en opgelopen studievertraging op de TU/e niet voldoende kan worden onderbouwd’. “Afhankelijk van de ernst van de klachten varieert dit van enkele maanden tot enkele jaren. Studenten zonder functiebeperking kunnen echter ook een dergelijke studievertraging hebben.”

Intakegesprekken
Volgens het STU-hoofd hebben een kleine honderd studenten bij inschrijving voor het collegejaar 2008-2009 een functiebeperking gemeld. Het ondersteunen van deze studenten heeft hoge prioriteit. Er zijn verschillende projecten geïmplementeerd. Zo zijn er intakegesprekken gehouden met studenten met een functiebeperking. Bij de meeste studenten (negentig procent) gaat het om dyslexie. Deze studenten kunnen tentamenduurverlenging aanvragen en krijgen advies over de aanschaf van hulpmiddelen. “We willen bovendien voor dyslectische studenten een toegesneden cursus studievaardigheden ontwikkelen.”

Studenten met autisme krijgen een cursus psycho-educatie. Bovendien zijn drie faculteiten gestart met het inzetten van ‘studiemaatjes’. “Een ouderejaars student wordt gekoppeld aan een autistische student met als doel hem/haar een laagdrempelig aanspreekpunt te bieden over praktische (studie-) aangelegenheden”, licht Ali toe.

“We zijn voorstander van elk initiatief dat studeren met functiebeperking meer bespreekbaar maakt en als doel heeft studievertraging/uitval te voorkomen. Vooral voor studenten met een niet-zichtbare handicap of functiebeperking, is het van belang dat zij weten recht te hebben op ondersteuning en daar ook gebruik van maken.”/.