Internationale studenten verhuisd

De harde knip

TU/e-ondernemers in de dop
Plasterk dwingt NWO tot uitgave
11 december 2008 - De universiteiten kunnen opgelucht adem halen. Het is ‘totaal niet de bedoeling’ dat NWO het extra geld voor talentvolle wetenschappers op een spaarrekening zet, zei OCW-minister Ronald Plasterk maandag 8 december in de Tweede Kamer.

Plasterk gaat honderd miljoen euro van de universiteiten overhevelen naar onderzoeksfinancier NWO, die het geld mag verdelen onder de beste wetenschappers. Bovendien zet hij een streep door een andere subsidieregeling van vijftig miljoen euro voor toegepast onderzoek. Maar NWO komt trager op gang dan het ministerie. Uit haar nieuwe begroting blijkt dat NWO pas in 2015 het volledige bedrag aan de ‘Vernieuwingsimpuls’ voor talentvolle onderzoekers zal besteden. Tot die tijd zou 375 miljoen euro in de zakken van NWO verdwijnen. Volgens de Nederlandse universiteiten misbruikt NWO het geld om haar vermogenspositie te versterken.

Dat geld moet meteen weer terugstromen naar de wetenschap. Daar mag geen vertraging in zitten, zo liet Plasterk weten. Het is dus niet de bedoeling dat NWO in één jaar honderdvijftig miljoen euro ontvangt en die in vier jaar tijd uitgeeft. De vertraging zou de universiteiten tot 2015 vijfhonderd miljoen euro kosten.

Kamerleden vielen hier massaal overheen. “Dit kan en mag niet de bedoeling zijn”, zei Plasterks partijgenoot Marianne Besselink. “Ik vraag niet eens óf de minister dit probleem gaat oplossen, ik vraag alleen hóe hij dat gaat doen”, zei VVD’er Halbe Zijlstra.

Maar Plasterk had geen aansporing nodig. Hij gaat NWO uitleggen dat het zo niet kan. “NWO moet niet zeggen: het geld komt wel een keer terug. Men zal het op een andere manier moeten organiseren.”

De universiteiten moeten door de overheveling grote aantallen wetenschappers ontslaan, schreef VSNU-voorzitter Sijbolt Noorda, wat tot grote commotie op de werkvloer zou leiden. “Het is moeilijk uit te leggen dat grote groepen wetenschappers moeten wijken voor een instrument dat nog niet eens bestaat”.
NWO heeft bevestigd dat er een vertraging in haar uitgaven zit. (HOP)/.