Internationale studenten verhuisd

TU/e-ondernemers in de dop

Nieuwe Keuzegids Hoger Onderwijs

TU/e voor vijfde jaar boven Twente en Delft

11 december 2008 - In de Keuzegids Hoger Onderwijs 2009 is de TU/e in de algemene rangschikking blijven staan op plaats vier. Voor het vijfde jaar op rij scoort de TU/e beter dan Twente en Delft.

Wageningen Universiteit is de overall nummer 1 met een totaalscore van 72,3 op een schaal van 100. De Open Universiteit en Maastricht volgen. De ranking van instellingen is dit jaar herzien. Tot nu toe was die uitsluitend gebaseerd op studentenoordelen over onder meer het studieprogramma, de docenten en de faciliteiten. Ditmaal is de studenttevredenheid nog maar voor de helft bepalend. Nu wegen ook de hoeveelheid contacturen per opleiding mee, de slagingspercentages, gegevens over de grootte van werkgroepen en de oordelen van deskundigen in de accreditatieprocedure.

Van de drie technische universiteiten staat de TU/e op nummer 1 met een totaalscore van 63,5. Vooral de oordelen van deskundigen en de faciliteiten scoren hoog. De Universiteit Twente komt uit op 62,6, nummer 6 in de totaallijst. Helemaal onderaan in die lijst staat de TU Delft (56,3). Delft scoort vooral slecht qua organisatie en faciliteiten.

TU/e ontbreekt in top-20 topopleidingen Keuzegids

De redactie van de Keuzegids Hoger Onderwijs vergeleek dit jaar ruim vierhonderd universitaire studies. Twintig kwamen als allerbeste uit de bus. De Wageningse opleiding Agrotechnologie, met slechts een instroom van 22 studenten, staat bovenaan met een totaalscore van 92 op een schaal van 100. TU/e-opleidingen ontbreken in deze top-20.

De TU/e-opleidingen Technische Wiskunde en Scheikundige Technologie halen in de Keuzegids van dit jaar de hoogste totaalscores: beide komen uit op 72. Studenten klagen bij Wiskunde wel over de propedeuse, die men aan de zware kant vindt. Over de samenhang tussen theorie en praktijk is men juist zeer tevreden. Scheikunde scoort uitstekend voor wat betreft de faciliteiten en ook vinden de studenten dat ze goed worden voorbereid op de arbeidsmarkt. Aan de ene kant gebeurt dit door stages en anderzijds door veel aandacht voor wetenschappelijk onderzoek.

Biomedische Technologie aan de TU/e zit met een score van 70 net iets onder de score van de Twentse opleiding (72). Volgens de Keuzegids zitten er voornamelijk tevreden studenten, die echter niet heel vlot afstuderen en in Eindhoven haken ook relatief veel eerstejaars af.

Bouwkunde behaalt een totaalscore van slechts 50. Maar dat is nog altijd een stuk hoger dan de gelijknamige opleiding in Delft, die een bedroevende score van 34 haalt. Vooral het onderdeel organisatie wordt daar vernietigend beoordeeld. Dat onderdeel wordt ook in Eindhoven maar als matig beoordeeld, evenals het onderdeel loopbaanvoorbereiding./.