Internationale studenten verhuisd

De harde knip

TU/e-ondernemers in de dop
Brede steun voor harde knip
11 december 2008 - Op de SP na staat de hele Tweede Kamer achter de landelijke invoering van een ‘harde knip’ tussen bachelor- en masteropleiding. De harde knip is wat minister Plasterk betreft niet absoluut en er zijn uitzonderingen denkbaar. De details worden komend voorjaar vastgesteld, na overleg tussen minister, instellingen en studenten.

Minister Ronald Plasterk probeerde actievoerende studenten maandag 8 december tevergeefs uit te leggen waarom hij de harde knip belangrijk vindt. Bij de onderwijscommissie van de Tweede Kamer kostte hem dat weinig moeite. Zelfs GroenLinks erkende geen principieel tegenstander van de landelijke harde knip te zijn. De SP blijft als enige mordicus tegen.

De Kamer stelt wel voorwaarden: grote masteropleidingen moeten een extra instroommoment krijgen en de herkansingsmogelijkheden in de bachelorfase moeten worden verruimd. Net als de minister wil ook de Kamer clementie voor vertraagde bachelorstudenten die ziek, gehandicapt of zwanger zijn en valt wellicht ook bestuurswerk onder de ‘hardheidsclausule’. GroenLinks wil dit bovendien voor studenten die in het buitenland hebben gestudeerd.

Minister Plasterk had vorige week al laten weten dat de harde knip ook wat hem betreft niet absoluut is en dat er uitzonderingen denkbaar zijn. Samen met de universiteiten en studentenorganisaties gaat hij bepalen welke. Daar is tijd voor, omdat de knip pas in 2011 wordt ingevoerd. In het voorjaar kan de Kamer een gedetailleerd voorstel tegemoet zien.

Universiteiten die tegen de harde knip zijn, zouden volgens de minister wat zelfverzekerder moeten zijn. Het binden van studenten door hen alvast aan de doorstroommaster te laten beginnen, druist naar zijn mening in tegen het bachelor-mastersysteem. Wie bang is dat zijn studenten door de harde knip eerder voor een masteropleiding elders zullen kiezen, moet er voor zorgen dat zijn onderwijs verbetert.(HOP)/.

Lees meer over de harde knip op De harde knip, wat moeten we ermee?