Internationale studenten verhuisd

De harde knip

TU/e-ondernemers in de dop
Hoogenergetische deeltjes meten
11 december 2008 - Scholieren van het Bladelse Pius X College gingen vrijdag 5 december bij de faculteit Elektrotechniek op jacht naar de oorsprong van kosmische straling. De vwo’ers bouwden zelf een deeltjesdetector om straling met extreem hoge energie te meten.
Foto: Rien Meulman

Het bezoek maakt deel uit van het project HiSPARC, waarin middelbare scholen en wetenschappelijke instellingen, waaronder de TU/e, samenwerken om data te verzamelen over het continue deeltjesbombardement vanuit het heelal.

De TU/e kreeg sinds juni van dit jaar leerlingen van negen Brabantse scholen op bezoek, die onder begeleiding van onderwijsmedewerker ing. Otto Stoelinga van de faculteit Elektrotechniek aan het werk gingen. Over kosmische straling is nog maar weinig bekend, vertelt hij. “Deze straling is van zó’n enorme energie; veel groter dan we op aarde ooit zullen kunnen maken. Niemand weet waar ze vandaan komt en waardoor ze veroorzaakt wordt. Hoe meer metingen we doen, hoe groter ons inzicht hopelijk wordt.” En dat is enorm spannend, vindt Stoelinga: “Als die hoogenergetische deeltjes op onze aarde terechtkomen, raken ze ook ons DNA, om maar iets te noemen. Heeft die straling misschien te maken met bijvoorbeeld mutaties in ons DNA en daarmee met de evolutie van het leven?”

Behalve dat scholieren binnen HiSPARC kunnen deelnemen aan wetenschappelijk onderzoek, hopen de deelnemende universiteiten ze en passant natuurlijk óók warm te krijgen voor een natuurwetenschappelijke studie. Stoelinga zet de deuren in Eindhoven in elk geval wagenwijd open voor de scholieren waarmee hij heeft samengewerkt: “Als ze hier eerstejaars zouden worden, hoorden ze meteen tot de besten van de faculteit.”/.