Internationale studenten verhuisd

De harde knip

TU/e-ondernemers in de dop
Wageningse hoogleraar wetenschappelijk directeur DPI
11 december 2008 - Prof.dr. Martien Cohen Stuart is met ingang van 1 januari 2009 de nieuwe wetenschappelijk directeur van het Dutch Polymer Institute (DPI). Hij vult daarmee het gat dat TU/e-hoogleraar prof.dr. Thijs Michels bij zijn vertrek in 2006 achterliet.

Cohen Stuart is hoogleraar fysische chemie en colloïdkunde aan de Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Volgens dr.ir. Jacques Joosten, algemeen directeur van DPI, is Cohen Stuart een expert op het gebied van biopolymeren en is hij daarmee van toegevoegde waarde voor DPI, dat zich meer in die richting zal bewegen. “Hij heeft de goede achtergrond voor een belangrijk deel van het nieuwe programma. Wat dat betreft is hij de perfecte fit.”

DPI heeft het ruim twee jaar zonder wetenschappelijk directeur moeten stellen, voornamelijk doordat lang onzeker was of het instituut voortgezet zou worden. Toen het Polymeren Innovatie Programma -dat loopt tot 2015- eind vorig jaar door het ministerie van Economische Zaken werd goedgekeurd, kon DPI op zoek naar een nieuwe wetenschappelijk directeur.

De belangrijkste taak van Cohen Stuart wordt het sturen van het langetermijnonderzoek van het Polymeren Innovatie Programma. Verder moet hij de wetenschappelijke kwaliteit van het polymeeronderzoek binnen DPI bewaken. Hij zal daarin het eerste aanspreekpunt zijn voor de Scientific Reference Committee, een commissie van internationaal vooraanstaande wetenschappers die de kwaliteit van de DPI-activiteiten in de gaten houdt.

DPI is een publiek-private samenwerking voor onderzoek naar polymeren. Bij de onderzoeksprojecten van DPI zijn ongeveer tweehonderd onderzoekers betrokken, verspreid over diverse kennisinstellingen in de hele wereld. Het hoofdkwartier is gevestigd in Kennispoort op de TU/e-campus./.