Internationale studenten verhuisd

De harde knip

TU/e-ondernemers in de dop
De Hal dicht voor verwijdering schimmels
11 december 2008 - Het gebouw De Hal gaat vanaf zaterdag 20 december een kleine twee weken dicht voor een grondige reinigingsbeurt. Het gebouw kampt met een te hoge concentratie aan schimmels. Om studenten de kans te geven om te studeren voor de tentamens van januari, is De Hal in het weekend van 3 en 4 januari weer open voor studie.

De reinigingsbeurt is stap twee in de aanpak van de problemen. De afgelopen maanden werden de lekkages van het gebouw al verholpen. De vochtproblemen zijn voor een groot deel de oorzaak voor de schimmelgroei. De schimmels zijn overigens geen direct gevaar voor de gezondheid, benadrukt hoofd Publieksdiensten Leo Delescen. Alleen bij langdurige blootstelling zou het kunnen leiden tot allergie.

Om elk risico te vermijden, staat nu een grondige reinigingsbeurt voor de deur. Alle wanden, vloeren en muren worden vanaf 20 december gereinigd, evenals het luchtverversingssysteem. Boven de verlaagde plafonds wordt een reinigingsmiddel verneveld. ‘Om gezondheidsredenen’ mogen hierbij geen studenten, personeel of bezoekers aanwezig zijn.

Het schimmelprobleem werd medio dit jaar ontdekt. Het was al tijden duidelijk zichtbaar dat De Hal vooral op de bovenverdieping vochtproblemen heeft, maar toen een medewerker problemen kreeg met de luchtwegen, werd een bureau ingeschakeld om te kijken naar de schimmelconcentraties, vertelt Delescen. Dat bureau constateerde inderdaad dat er te hoge concentraties zijn van een bepaalde schimmel, alhoewel dit waarschijnlijk niet de bron is van de ziekte van de medewerker.

Door de sluiting is De Hal vijf dagen korter open dan gepland. Normaal zou De Hal tot en met 24 december open zijn. Vanaf 5 januari is de bieb in De Hal weer geheel operationeel. De faculteitsbibliotheken blijven wel normaal geopend, tot woensdag 24 december 16.00 uur. Boeken uit de collectie van de centrale bibliotheek kunnen desgewenst op andere bibliotheeklocaties ingeleverd worden.
In januari wordt opnieuw gemeten in De Hal. Mocht het probleem niet verholpen zijn, dan volgt een nog grondigere reiniging, aldus Delescen./.