Internationale studenten verhuisd

De harde knip

TU/e-ondernemers in de dop
Groep-één is winnaar van UR-verkiezingen
11 december 2008 - Studentenfractie Groep-één neemt in de universiteitsraad (UR) een zetel over van de andere studentenfractie, PF. Groep-één wordt met haar zes zetels twee keer zo groot als concurrent PF. De opkomst voor de verkiezingen was dit jaar weer hoog: 46 procent. Dit werd vandaag bekend gemaakt. Voor de personeelsgeleding waren dit jaar geen verkiezingen. x1_s.jpg
De winnende groep met rechts lijsttrekker Marieke Oosterbaan. Foto: Rien Meulman.

Groep-één kreeg 1821 stemmen, PF 1017. De laatste heeft hiermee 36 procent van de stemmen. Daarmee tekent zich een dalende trend af voor deze fractie. De PF kreeg in 2006 nog de voorkeur van 46 procent van de kiezende studenten; in 2007 was dat al gedaald naar 42 procent.

Lijsttrekker van Groep-één Marieke Oosterbaan is blij en ook een beetje verrast. "Je gaat er niet vanuit dat je ineens zes zetels krijgt in plaats van de normale vijf." Haar groep voerde een campagne waarbij de focus lag op de personen, terwijl bij PF geen enkele persoon in beeld stond op de posters. Oosterbaan denkt dat het wel bijgedragen heeft aan het succes. "Mensen stemmen toch op een persoon."

Opvallend detail: Oosterbaan kreeg 295 voorkeursstemmen, haar PF-opponent Stefan Wouters slechts 86. Haar verklaring hiervoor: "Het scheelt dat ik bij een studentenvereniging zit, dan heb je automatisch meer draagvlak."

De focus van de PF in de campagne op de inhoud lijkt geen succes. Volgende keer toch maar meer op de personen en de plaatjes focussen? PF-fractieleider Wouters sluit niets uit. "Met deze uitslag moeten we alles opnieuw bekijken."

Wouters - die het verlies natuurlijk 'jammer' vindt - heeft een heel andere achtergrond: hij is raadslid in de gemeente Reusel. Zijn groep is nu weliswaar de underdog, maar hij heeft goede hoop dat de inbreng van zijn ervaring de PF geen windeieren gaat leggen. Wel zal het de komende tijd moeilijk worden, omdat het met drie man in de UR tijdrovend wordt om alle kwesties te behappen.

Wouters zit voor de VVD in de raad van Reusel, dan lijkt de keuze voor de PF - de fractie met de meest linkse signatuur van de twee - een opmerkelijke. Niet wat deze student Technische Bedrijfskunde betreft. "PF is een vereniging en Groep-één niet. Daarmee is de PF democratisch gelegitimeerd."

Nog een opmerkelijk detail aan deze verkiezingen: de fraaie dames van Groep-één trokken gemiddeld 90 stemmen, de heren op die lijst slechts 44. Bij de PF maakt het geslacht geen verschil in de uitslag, zowel dames als heren kregen gemiddeld 33 stemmen. Is dat een succesformule, vrouwelijk schoon voorop zetten op een 'mannenuniversiteit'? Oosterbaan, glimlachend: "Zo te zien wel ja." Maar dat is volgens haar geen bewuste keuze. "We weigeren geen mensen die niet knap genoeg zijn." De reactie van concurrent Wouters: "Wij stemmen onze lijst niet af op uiterlijk, maar op inhoud."

Bij Scheikundige Technologie was de opkomst voor deze UR-verkiezingen het hoogst. Daar bracht 58,9 procent van de studenten hun stem uit. Bij Bouwkunde was de opkomst het laagst: 36,5 procent. De online stembus ging om 0.00 uur op 9 december open, vertelde voorzitter van het kiesbureau Ben Donders bij de bekendmaking van de uitslag. En 25 seconden later was de eerste stem al binnen.

De integrale uitslag van de UR-verkiezingen is hier te vinden.