Internationale studenten verhuisd

De harde knip

TU/e-ondernemers in de dop
Eredoctoraat TU/e voor Amerikaanse hoogleraar Stupp
17 december 2008 - Prof.dr. Samuel Stupp, directeur van het Institute for BioNanotechnology in Medicine in Chicago, krijgt op vrijdag 24 april 2009 een eredoctoraat van de TU/e. x5_s.jpg
Prof.dr. Samuel Stupp.

Stupp (57) krijgt de onderscheiding voor zijn baanbrekende onderzoek naar zachte materialen en toepassingen van complexe moleculaire systemen in de biomedische technologie. Zijn werk wordt onder meer toegepast in de regeneratieve geneeskunde, kankertherapie en functionele materialen. Stupp ontvangt zijn eredoctoraat tijdens de viering van de 53ste dies natalis van de universiteit. Erepromotor is prof.dr. Bert Meijer van de faculteiten Scheikundige Technologie en Biomedische Technologie.

Momenteel houdt Stupp zich bezig met onderzoek naar biomaterialen. Hij wil meer begrip krijgen van het verband tussen structuren op heel kleine schaal en de eigenschappen van een materiaal op macro-schaal. Daarbij speelt ‘zelf-assemblage’ en ‘zelf-organisatie’ van moleculen een centrale rol.
Stupps onderzoek heeft onder andere belangrijke toepassingen bij het behandelen van beschadigd ruggenmerg en voor de regeneratie van de hartspier na een hartaanval.

Volgens erepromotor Meijer ligt Stupps grote kracht in het scheppen van raakvlakken tussen verschillende disciplines, zodanig dat onderzoekers uit de verschillende vakgebieden kunnen bijdragen aan het oplossen van een wetenschappelijk probleem. Stupp is sinds 2000 directeur van het Institute for BioNanotechnology in Medicine van Northwestern University, in Chicago, Verenigde Staten, waar hij aanstellingen heeft bij meerdere faculteiten: een illustratie van zijn interdisciplinaire houding.

De verwachting is dat Stupps benoeming zowel het biomedische als het polymerenonderzoek aan de TU/e een impuls zal geven, onder meer door het uitwisselen van promovendi en medewerkers met het Institute for BioNanotechnology in Medicine.

Samuel Stupp werd in 2006 uitgeroepen tot één van de ‘15 Scientists That Will Change Your World’ door de Biotechnology Industrial Organization.