Internationale studenten verhuisd

De harde knip

TU/e-ondernemers in de dop
TU/e'ers halen helft Valorisation Grants binnen
17 december 2008 - De TU/e heeft opnieuw opvallend goed gescoord bij de meest recente ronde van de Valorisation Grants van Technologiestichting STW. Van de in totaal zestien Grants haalden TU/e’ers er maar liefst acht binnen. x6_s.jpg
Dr. Philip Ross van ID krijgt 25.000 euro voor een haalbaarheidsonderzoek naar het opzetten van een productielijn voor zijn interactieve led-lampen. Foto: Bart van Overbeeke

Het gaat om zes voorstellen á 25.000 euro, en twee subsidies van 200.000 euro. Hiermee werd maar liefst tachtig procent van de ingediende voorstellen van de TU/e gehonoreerd. Afgelopen zomer veroverde de TU/e bij een eerdere ronde ook al bijna de helft van de Valorisation Grants, waarmee medewerkers van onderzoeksinstellingen hun technologische onderzoeksresultaten marktrijp kunnen maken.

Het voorstel van dr. Philip Ross van Industrial Design -hier nog uitgebreid aan het woord in Cursor- werd zelfs als beste beoordeeld in de categorie ‘fase-1’. Hij krijgt 25.000 euro voor een haalbaarheidsonderzoek naar het opzetten van een productielijn voor interactieve led-lampen. Ook de faculteit Scheikundige Technologie (ST) scoort goed met drie honoreringen: prof.dr. Jaap Schouten van ST is zelfs de eerste die in één ronde als hoofdaanvrager twee voorstellen gehonoreerd krijgt.

De subsidies uit ‘fase-2’ (200.000 euro voor het verder ontwikkelen een idee) gaan binnen de TU/e naar prof.dr. Philip de Goey van Werktuigbouwkunde voor een op restenergie draaiend airconditioningsysteem voor in de auto, en dr.ir. Faas Moonen van Bouwkunde voor een slimme funderingsmethode.

De gehonoreerde Valorisation Grants worden in deze ronde gefinancierd door STW, samen met ICTRegie en ZonMw.