“Werken bij de TU/e is een feest”

Ach en Wee

URE-racewagen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Twentse delegatie bezoekt proceshal TU/e
5 februari 2009 - Een delegatie van de Universiteit Twente bezocht dinsdag 3 februari de proceshal van Scheikundige Technologie in het Matrix-gebouw om de zes meter hoge extractiekolommen van de vakgroep Process Systems Engineering te bekijken. De Universiteit Twente (UT) is van plan een nieuwe proceshal te bouwen en hoopt iets te kunnen leren van de hal in Matrix.
Ir. Ferdy Onink (links) wijst bouwmeester Gert Banis van de UT de weg in de proceshal in Matrix. Rechts dr.ir. Wytze Meindersma. Foto: Bart van Overbeeke

Volgens dr.ir. Wytze Meindersma van Process Systems Engineering, verantwoordelijk voor de extractie-installatie, is de proceshal van de TU/e uniek: “Een extractiekolom van vergelijkbare lengte bestaat niet in Nederland, en zover ik weet is het momenteel de enige in de wereld. Bedrijven als BP en BASF werken dan ook graag met ons samen. We ontwikkelen onder meer een nieuwe techniek om benzeen en zwavel te verwijderen uit diesel met behulp van ionische vloeistof.”

De Universiteit Twente heeft het enige tijd zonder proceslab moeten stellen en men wil er nu hun expertise van hogedrukprocessen toepassen in een nieuw te bouwen proceslab, dat in 2012 klaar moet zijn, aldus bouwmeester Gert Banis van de UT.

Toen de extractie-installatie vorig jaar naast de bestaande opstellingen in de proceshal kwam, was dat aanleiding voor de TU/e om de veiligheidsmaatregelen in de hal grondig uit te breiden. Zo is er een nieuw luchtbehandelingsysteem gekomen, gasdetectoren, en een nieuwe wand tussen de proceshal en de aangrenzende looproute. Allemaal dingen waarvan de UT kan leren, denkt Banis.
Ir. Dorien van der Aa, werkzaam bij de vastgoedgroep van de UT (de Twentse variant van de Dienst Huisvesting) zegt vooral naar Eindhoven gekomen te zijn om ‘eens te zien hoe zo’n proceshal er nu uitziet’. “En we willen natuurlijk kijken welke dingen goed werken, en welke juist niet.”/.