“Werken bij de TU/e is een feest”

Ach en Wee

URE-racewagen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Innovation Award 2009 voor start-up TU/e
5 februari 2009 - B-invented, een start-up vanuit de TU/e-faculteit Bouwkunde, heeft op het jaarcongres Sustainability de Innovation Award gewonnen met een vernieuwende funderingsmethode voor woningbouw. Het tweemansbedrijfje B-invented ging pas in januari van dit jaar officieel van start en bestaat uit Bouwkunde-alumnus ir. Joost Huijgen en Gijs Schalkwijk (bijna afgestudeerd bij die faculteit).

Ze kregen de prijs voor B-smart, een concept waarbij mallen van piepschuim worden gebruikt voor het gieten van betonnen funderingen. Hiermee kunnen snel en goedkoop funderingen van hoge kwaliteit worden gegoten. De methode werd ontwikkeld in de groep van dr.ir. Faas Moonen. In december kende technologiestichting STW al een Valorisation Grant van 200.000 euro toe aan het project.

Huijgen zegt in een reactie vooral blij te zijn met de prijs omdat deze is toegekend door de bezoekers van Sustainability (op 29 en 30 januari gehouden in het Philips Stadion): “Daar was echt de crème de la crème van het maatschappelijk verantwoord ondernemen aanwezig.” Naast de eer levert de Innovation Award de winnaars een weekendje op in een bungalowpark./.