“Werken bij de TU/e is een feest”

Ach en Wee

URE-racewagen
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Succesvolle deelname TU/e aan carrièrebeurs MIT
5 februari 2009 - De deelname van de TU/e aan de European Career Fair op MIT in Boston is “zeker de moeite waard” geweest. Dat zegt prof.dr. Paul Koenraad, die de universiteit samen met vier TU/e-collega’s vertegenwoordigde. Volgens de hoogleraar heeft de beurs, gericht op Amerikaanse young professionals die in Europa aan de slag willen, zo’n tien kandidaten opgeleverd “die ik voorlopig ‘hot’ noem”.

De TU/e was voor de tweede keer present op de grote beurs aan de oostkust van de Verenigde Staten, anderhalve week terug. De eerste deelname vorig jaar had duidelijk positieve invloed gehad op de naamsbekendheid van de universiteit, stelt Koenraad naar aanleiding van het afgelopen bezoek. Volgens de hoogleraar trok de beurs twee- tot drieduizend bezoekers die overwegen hun carrière in Europa te vervolgen, bijvoorbeeld middels een stage- of promotieplaats.

Deelname aan de eerste editie was leerzaam geweest: “Onze stand in de ‘Nederlandse straat’ was dit keer helderder, ons documentatiesysteem beter en we hebben vooraf allemaal een beurstraining gevolgd, waarin we onder meer hebben geleerd hoe we beursbezoekers beter konden aanspreken. Daardoor hebben we onszelf professioneler kunnen presenteren.”

En met succes, stelt Koenraad. Op de beursdag op zaterdag zijn gesprekken gevoerd met zo’n vijfenzeventig mensen; de twee daaropvolgende dagen heeft de TU/e-delegatie, op basis van cv’s en van de gesprekjes van de dag ervoor, interviews gehouden met een veertigtal belangstellenden. “Zoals het er nu uitziet, is een aantal van hen heel geschikt. Er zijn zo’n tien kandidaten die ik voorlopig ‘hot’ noem. Nu gaan we alle verzamelde informatie uitsorteren en mensen eventueel doorverwijzen.”

Binnen zijn eigen faculteit Technische Natuurkunde heeft Koenraad intussen al een beursbezoeker getipt die uitblonk in de plasmafysica en op zoek is naar een postdocaanstelling. “Ook hebben we gesproken met iemand die op zoek is naar een promotieplaats die we wellicht binnen mijn eigen groep (Photonics and Semiconductor Nanophysics - red.) gaan aannemen.”/.