spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Granular Synthesis in retrospectief

2 april 2009 - Zie ik echt iets of denk ik dat alleen maar? In ‘Pol’ van Granular Synthesis is het niet altijd duidelijk of je je iets verbeeldt of daadwerkelijk een beeld ziet ontstaan in de videoruis op de enorme projectieschermen. Het stuk kent een traag tijdsverloop. Langzaam zwelt het geluid aan tot fysiek voelbare proporties die de uiterste grens benaderen van wat een lichaam kan hebben en voor een indrukwekkende ervaring zorgt. Ook Granular Synthesis speelt op het STRP festival, dat het eerste retrospectief van dit ter ziele gegane duo organiseert met installaties en liveoptreden.
Form 02 videostill. Granularsynthesis

Optredens van Granular Synthesis (GT) genereren, zowel met solo-optredens als met hun sound- en videoperformances als ‘Pol’, altijd uiteenlopende reacties. GT bestaat uit Kurt Hentschläger (1960) en Ulf Langheinrich (1960), twee pioniers van video- en soundperformances. Geluidsman Langheinrich is sinds begin jaren tachtig geïnteresseerd in geluid en beeld. Langheinrich: “Ik gebruikte de techniek van een kerkorgel om eigen, nieuwe, geluiden te creëren. Daarna kocht ik een synthesizer, zonder te weten hoe dat werkte, en later een immense sample-machine, waarvoor hetzelfde gold. Ik heb me alles zelf eigen gemaakt, de mogelijkheden, het gebruik en de techniek.”

Langheinrich verhuist naar Wenen en leert Hentschläger kennen, die gespecialiseerd is in video. Samen gaan ze aan de slag als GT, waarvan ze nooit kunnen vermoeden dat die naam zo’n tien jaar zou standhouden. Het verwijst naar synthetische graankorrels, die samen (gesynthetiseerd) een nieuw product en geheel vormen. In hun performances gebruiken ze bestaande beelden, die op gigantische schermen geprojecteerd worden. De beelden, zoals de opname van een schreeuw in ‘Pol’, deconstrueren, filteren en bewerken ze, waarna ze het tot een nieuw geheel opbouwen. Langheinrichs ‘taak’ bij de eerste performances, die uit abstracte beelden als langzaam veranderende strepen of ruis bestond, was om het juiste geluid hierbij te genereren.


Kurt Hentschläger MODELL5-03-MAK-Vienna. Foto: Komfar Sengmueller

Ruim tien jaar werkten ze samen, tot 2002. In die tijd leerde Langheinrich zelf video te bewerken, Hentschläger deed hetzelfde met geluid. Langheinrich: “Eigenlijk wisten we na tien jaar alles wel, technisch en inhoudelijk. In de tussentijd waren de privé-interesses veranderd. Ieder wilde zijn eigen dingen doen. Kurt wilde naar Amerika, ik naar Ghana, waar ik nu met mijn nieuwe vrouw woon. In mijn studio werk ik aan 3D-video en sound. Het vliegveld is vlakbij, waarmee ik binnen een paar uur bij mijn kinderen of voor soloconcerten in Europa ben. En misschien ga ik in de toekomst wel schrijven.”/.

Bezoekers van live-concerten van GT moeten vooraf een verklaring tekenen dat ze de performance op eigen risico bezoeken. Wie epileptisch, claustrofobisch of hartpatiënt is, kan zich beter niet wagen aan deze grensoverschrijdende live-cinema. De live-optredens zijn op Strijp S, de solo’s zijn in MU te zien.