spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB
Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
Effe zeuren
/Fred Steutel

2 april 2009 - Wat vindt de TU/e van het Nederlandse rekenonderwijs? Vorige week kreeg ik daar twee aanwijzingen over die tegenstrijdig leken. Op maandag viel de intreerede van collega Koeno Gravemeijer in mijn bus. Hij is hoogleraar science- en techniekeducatie, en was daarvoor hoogleraar reken- en wiskundeonderwijs. Hij lijkt voorstander van het ‘realistisch rekenen’ zoals gepropageerd door het Freudenthalinstituut - volgens veel wiskundigen een nagel aan de rekendoodskist. Mijn tirades tegen dit instituut in NRC Handelsblad leidden een paar jaar geleden tot een gesprek met de huidige directeur, Jan van Maanen. Het optimisme dat ik aan dat gesprek -in de Zwarte Doos- overhield, werd opgeheven door zijn intreerede in Utrecht - toch realistisch rekenen. De benoeming van Gravemeijer suggereert dat de TU/e de kant van het Freudenthalinstituut heeft gekozen.

Op woensdag was ik op de VU: Henk Thijms nam -zonder rede- afscheid als hoogleraar Besliskunde. Het ontbreken van een afscheidsrede werd gecompenseerd door drie voordrachten, waarvan er twee over besliskunde gingen en een derde over een recente interesse van Thijms: het Nederlandse rekenonderwijs. Het zal insiders niet verbazen dat Jan van de Craats de spreker was. Na wat vriendelijke woorden aan Thijms’ adres werd beschreven hoe het de Stichting Goed Rekenonderwijs is vergaan. Deze stichting ontstond op 18 september 2008, met Henk Thijms als voorzitter en Jan van de Craats als adviseur. Interessant is de lijst van namen in het Comité van Aanbeveling. Ik noem er een aantal: Loek Hermans (MKB), Bernard Wientjes (VNO/NCW), Alexander Rinnooy Kan (SER); de natuurkundigen Gerard ’t Hooft, Vincent Icke en Ad Lagendijk; de wiskundigen Henk Barendregt, Hendrik Lenstra en Hans van Duijn; tenslotte nog psycholoog Greetje van der Werf, hoogleraar Onderwijzen en Leren, en wiskundig econoom Bernard van Praag.

Gezien de benoeming van Gravemeijer is de naam van rector Van Duijn opvallend. Nog opvallender is het volgende. De Stichting ging op zoek naar fondsen om de voor haar aantrekkelijke rekenmethode van Arjen de Vries en Piet Terpstra toegankelijk te maken op internet. De belangrijkste sponsors kwamen uit Brabant: KUB en TU/e. Mede dankzij dit geld hoopt de Stichting al in september een pilotproject te doen met deze methode; er is een contract met een uitgever.

Wat is nou de conclusie van dit alles? Is de TU/e ten diepste verdeeld over de aard van het gewenste rekenonderwijs, of zijn de verschillen tussen de methoden overbrugbaar? Binnenkort is er een openbare discussie tussen Van Maanen en Van der Craats; er is dus hoop.

Persoonlijk hoop ik dat de balans zal doorslaan naar de ideeën van de Stichting Goed Rekenonderwijs.