spacer.png, 0 kB
Volg Cursor via Twitter Volg Cursor via Facebook Cursor RSS feed
spacer.png, 0 kB

spacer.png, 0 kB


Columnist:
Bram van Gessel

Cursor in PDF formaatCursor als PDF
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
PrintE-mail Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook
25.000 euro voor goede ideeën voor Eindhoven
2 april 2009 - Stichting Brainport organiseert dit jaar een innovatie-prijsvraag gericht op Eindhovense studenten. Meedoen kan zeer de moeite waard zijn: de hoofdprijs bedraagt 6.500 euro, en de totale prijzenpot is 25.000 euro groot. De inschrijving start in mei.

Het geld voor de prijsvraag komt van de Eindhovense gemeenteraad, die het bedrag begin 2008 speciaal hiervoor uittrok. De raad wil de prijsvraag, met de naam BRAINS (Brainport Award voor Innovatieve Studenten), de komende vier jaar gaan houden. BRAINS draait om innovatieve, creatieve en maatschappelijke relevante ideeën en producten, die bijdragen aan het prettige woon-, werk- en leefklimaat in Eindhoven.

De hoofdprijs, de ‘BRAINS-award, is goed voor 6.500 euro. Dan is er nog een prijs van ‘5.000 euro voor het idee of product dat het beste scoort op leefbaarheid, en eenzelfde bedrag voor het beste plan voor duurzaamheid. En dan is er nog een publieksprijs van 2.500 euro. Snelle hoofdrekenaars zien dat het geld dan nog niet op is. Dat klopt, vertelt Wim Renders, projectleider vanuit Brainport. “Iedereen die meedoet, krijgt iets.” Ook komt er steun om de winnende plannen daadwerkelijk te realiseren of in de markt te zetten.

Waaraan de plannen precies moeten voldoen, kan Renders nog niet vertellen. Om zoveel mogelijk inzendingen te krijgen, komt dit ook niet in detail vast te liggen, op een paar basiseisen na. De inschrijving opent in mei en loopt tot juli. Binnenkort gaan een website en een Hyves de lucht in waar meer informatie op zal staan.

De gemeente hoopt door de prijsvraag studenten en bedrijfsleven met elkaar in contact te brengen, en studenten meer te binden aan deze regio. Verder moet de BRAINS Brainport ‘meer tastbaar maken voor de burger’, en bijdragen aan de profilering van de stad. Dat kost allemaal wel wat: naast de prijzen zelf trekt de gemeente jaarlijks zo’n 50.000 euro uit voor de organisatie er omheen./.