Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Afzien voor scheikundigen op Franse Mont Ventoux
4 juni 2009 - Het was een flinke klim, die zeven (oud-)medewerkers en (oud-)studenten van de faculteit Scheikundige Technologie tijdens Pinksteren maakten. Ze beklommen per fiets de Mont Ventoux, een berg in Zuidoost-Frankrijk. Vijf van hen bereikten de top.

Michel Scheepers, huismeester van de faculteit, nam het initiatief voor de tocht. “Onze faculteit fietst al jaren in september van Maastricht naar Eindhoven, met zo’n tachtig studenten, medewerkers en alumni. Hieruit is het idee geboren om ook eens de Mont Ventoux te beklimmen. We hadden wel met veertig man kunnen afreizen, zoveel belangstelling was er, maar dat was organisatorisch lastig.”

Studenten Bas Hermans, Willem de Haan en Sander Halin, oud-student Rens van Leuken, medewerkers Marco Hendrix en Huub van der Palen, oud-medewerker Wil Heugen en Scheepers togen naar Frankrijk.

Alleen Van der Palen klom niet in de pedalen. Voor de anderen bleek de tocht behoorlijk afzien. Scheepers: “We hebben zaterdag de steilste route genomen. Het was 22 kilometer lang stijgen. Voor Wil bleek de tocht te zwaar; hij moest onderweg afhaken. Eén student had niet het goede verzet op de fiets; die hield het vier kilometer voor de top voor gezien.”

De snelste van de groep was in minder dan twee uur boven, de laatste was na drie uur binnen. De scheikundigen hebben al plannen gemaakt voor Pinksteren volgend jaar. “Dan willen we de Galibier beklimmen, ook een flinke hobbel.”/.