Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e-student kiest vaker voor vrije en buitenlandse minor
4 juni 2009 - TU/e-studenten kiezen vaker voor een vrije minor en willen vaker een minor volgen aan een buitenlandse universiteit. Daarnaast zijn Design of Mechanical Systems en Ondernemerschap en Innovatie de populairste verbredende minoren. Biomedische Technologie (BMT) en Economie zijn de meest populaire verdiepende minoren. De minoren Elektrotechniek, Climate Design en Engineering for Health kregen elk nog geen vijf aanmeldingen.

Dat zijn de belangrijkste conclusies op basis van de aanmeldingscijfers voor de minoren van aankomend studiejaar. Dit jaar schreven ruim vijfhonderd studenten zich in voor één van de vijfentwintig minoren. Voor drie minoren geldt komend jaar een numerus fixus: Industrial Design, Finance and Risk en Engineering for Health. Bij geen van die drie stijgt het aanmeldingscijfer uit boven het maximale aantal beschikbare plaatsen.

Het aantal studenten dat kiest voor een vrije minor (één die de student zelf mag samenstellen en voorleggen aan de examencommissie) blijft relatief klein, namelijk veertig. “Toch is dat aantal opvallend. Voorgaande jaren waren er nauwelijks studenten die zo’n minor volgden”, zegt prof.dr. Paul Koenraad, hoogleraar bij Technische Natuurkunde en TU/e-minorcoördinator. Een tiental minorstudenten wil komend jaar een semester naar het buitenland om daar een minor te volgen. Koenraad: “Zover we weten, koos vorig jaar niemand voor het buitenland.”

Huiver
De populairste minor, Ondernemerschap en Innovatie, was voorgaande jaren ook het meest geliefd. Vijftig mensen, afkomstig van alle faculteiten, hebben gekozen voor deze minor. Design of Mechanical Systems trok vooral studenten Werktuigbouwkunde. BMT bleek vooral populair onder eigen studenten. Koenraad vindt het een onwenselijke ontwikkeling dat studenten aan een aantal faculteiten, zoals BMT en Bouwkunde, voornamelijk kiezen voor een minor in eigen huis. “Daar is de minor-majorstructuur niet voor bedoeld. Het stimuleert de kennisverbreding en de doorstroom niet. Bij Bouwkunde bijvoorbeeld is er nog te veel huiver dat studenten een kijkje nemen bij een andere faculteit.”

Enquête
Op dit moment loopt nog een enquête onder TU/e-studenten die de minor hebben afgerond en studenten die na de zomer gaan beginnen. Daarbij werd hen onder meer gevraagd naar de redenen achter hun keuzen voor bepaalde minoren. “Uit de eerste resultaten blijkt dat studenten heel bewust kiezen. De minor moet vooral interessant zijn en iets opleveren in de toekomst. Studenten waarderen de minor-majorstructuur en de meerderheid geeft aan geen studievertraging op te lopen door het volgen van een minor”, licht Koenraad toe./.