Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Studenten tonen TU/e-raceauto
4 juni 2009 - Het studentenraceteam University Racing Eindhoven (URE) van de TU/e presenteerde dinsdag 2 juni op de High Tech Automotive Campus in Helmond haar nieuwste raceauto, de URE05. Het voertuig wordt de komende weken verder getest voor drie racewedstrijden tijdens de Formula Student-competitie deze zomer.
Foto: Bart van Overbeeke

Het ontwerp voor de URE05 werd in januari al aan het publiek getoond. Aan dat oorspronkelijke ontwerp is niet veel veranderd. De oranjezwarte auto verschilt van zijn voorganger URE04 door nieuwe onderdelen en een ander uiterlijk. Zo heeft de racewagen een chassis en velgen van koolstofvezels (carbonfibers). Daarnaast heeft het team een eigen data-acquisitiesysteem, waarmee het zaken als bandentemperatuur en oliepeil goed kan bijhouden. In het ontwerp had de auto ook een continu variabele transmissie (automatische versnelling), maar die is nog niet aangebracht. “Tijdens de eerste twee races in Engeland en Duitsland in juli en augustus moeten we het nog zonder die versnelling stellen. Voor de derde wedstrijd, in september in Italië, hopen we die alsnog ingebouwd te hebben”, zegt Han Spierings, operations manager van URE, dat bestaat uit ongeveer zestig studenten van verschillende studierichtingen.

Aan de internationale Formula Student-competitie nemen zo’n driehonderd universiteiten uit de hele wereld deel. URE doet elk jaar mee aan de drie races. Het team won vorig jaar op het circuit van Silverstone de eerste plaats voor het conceptontwerp van de huidige raceauto.