Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
CTT-hoofd somber over toekomst afdeling
4 juni 2009 - Drs. Monique Bouman, hoofd van het Centrum voor Communicatie, Taal en Techniek (CTT) van de TU/e, is somber over de toekomst van haar afdeling. Het CTT valt per 1 september onder het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU). Over het plan om dat te realiseren, kan dr. Karen Ali, hoofd STU, nog niets zeggen.

De universiteitsraad probeerde tijdens de raadsvergadering van 20 april het College van Bestuur met een reeks van argumenten nog op andere gedachten te brengen ten aanzien van het CTT. Het mocht niet baten; het CvB hield vast aan de overtuiging dat het niet de taak is van de TU/e om in de toekomst naast Engels en Nederlands nog andere talen aan te bieden. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de student als hij of zij een andere taal wil leren, aldus collegelid mr. Jo van Ham. Daar zou de TU/e nog wel een bemiddelende rol bij kunnen spelen.

CTT-hoofd Monique Bouman heeft sinds die raadsvergadering één keer een kort gesprek gehad met haar toekomstige leidinggevende Karen Ali. “Ik kan me goed voorstellen dat zij het druk heeft met alle andere zaken die haar dienst moet uitvoeren”, zegt Bouman.

Over de toekomst van haar afdeling is ze somber gestemd. “Ik vrees dat het CTT kwalitatief aanzienlijk zal worden uitgekleed. Dan heb ik het niet alleen over het wegvallen van de andere talen, maar ook over het Engels en Nederlands dat we wél blijven verzorgen. Het omzetten van een tijdelijk contract van een uitstekende docent Engels naar een vaste aanstelling, kan nu bijvoorbeeld opeens niet doorgaan. Dat terwijl het moeilijk is om geschikte cursusleiders te vinden.” Bouman vreest dat straks docenten die daar eigenlijk niet voldoende voor gekwalificeerd zijn, cursussen gaan verzorgen. “Men moet zich realiseren dat het echt iets compleet anders is om aan de TU/e Engels te doceren dan op het ROC of bij Fontys. Het levert me bijna een moreel dilemma op.”

Volgens Christopher Gits van de studentenfractie PF praat de universiteitsraad volgende week nog eens met het CvB om te kijken of er nog wat speling zit in de huidige situatie./.