Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Protest tegen halvering boekenbudget
4 juni 2009 - Bouwkundestudenten protesteerden donderdag 28 mei in de bibliotheek van hun faculteit tegen de halvering van het boekenbudget. In de bibliotheek werd met lint de helft van de ruimte afgezet om duidelijk te maken hoeveel leesvoer volgens hen weg dreigt te vallen. De actie werd ondersteund door ruim achthonderd symphatisanten die hun handtekening ophingen aan het lint.
Foto: Niek Brunninkhuis (PHOTO40)

Studenten Ties Linders en Martijn Schlatmann van Bouwkunde hadden het initiatief genomen voor de protestactie. Ze vrezen voor een verschraling van het informatieaanbod als wordt gekort op het boekenbudget. Dit jaar mag nog maar 12,5 mille worden uitgegeven aan boeken. Dat is ten opzichte van het vorige jaarbudget bijna de helft.

Het Informatie en Expertise Centrum (IEC) van de universiteit voert de bezuiniging door in opdracht van het College van Bestuur. Hoofd publieksdiensten van het IEC, Leo Delescen, begrijpt de reacties. “Ik betreur de gang van zaken ook, maar de bezuiniging is nergens anders te halen. Als het gaat om dienstverlening, zullen we iedere aanvraag voor een boek blijven honoreren. Dat blijft onze kerntaak. Alleen zullen studenten er misschien wat langer op moeten wachten, omdat we straks niet alles op voorraad hebben.”

Het argument van de actievoerders dat de boekenbezuiniging minder oplevert omdat daar ook weer andere kosten tegenover staan, zoals het elders binnenhalen van boeken, klopt niet, aldus Delescen. Volgens hem gaat het om twee verschillende geldstromen die geen invloed hebben op elkaar.