Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Vooraanmeldingen stijgen het minst aan de TU/e
4 juni 2009 - De vooraanmeldingen voor TU/e-opleidingen lieten eind mei een stijging zien van 5,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Toch is de TU/e daarmee de hekkensluiter van universitair Nederland, waar de gemiddelde stijging momenteel op 15,6 procent uitkomt.

Volgens collegewoordvoerder Peter van Dam is het beeld is niet over de hele linie negatief. Biomedische Technologie, Wiskunde, Industrial Engineering, Scheikundige Technologie, Bouwkunde en Innovation Sciences doen het goed, constateert hij. Bij Technische Natuurkunde, Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek, Informatica en Industrial Design is sprake van een daling. “Omdat we een relatief kleine universiteit zijn, betekenen kleine verschillen in absolute aantallen studenten over het algemeen hoge verschilpercentages. Verder zijn vooraanmeldingen lang niet altijd een betrouwbare voorspelling van de uiteindelijke instroom”, benadrukt hij.

Het CvB heeft het Onderwijs en Studenten Service Centrum in beeld laten brengen hoe de daadwerkelijke instroom aan de drie TU’s zich van 1995 tot 2007 heeft ontwikkeld, zegt Van Dam. “Bovendien is op basis van demografische ontwikkelingen een prognose gemaakt van de instroom tot 2025.” Op langere termijn zal de demografische ontwikkeling in de zuidelijke provincies voor de TU/e niet positief uitpakken, aldus de collegewoordvoerder. “Te verwachten is dat het aantal vwo-verlaters hier sterker gaat dalen dan in de rest van het land. Dat betekent dat we studenten van elders moeten aantrekken om geen marktaandeel te verliezen. Bij dit alles moet niet worden vergeten dat we op het ogenblik succesvol zijn met het aantrekken van zij-instromers in onze masteropleidingen. Daar begint ons marktaandeel te groeien.”

Volgens Van Dam heeft het CvB in principe ingestemd met een voorstel van het Communicatie Expertise Centrum om de studentenwervings- en studievoorlichtingsactiviteiten in lijn te brengen met het beoogde brandingconcept. De achterliggende gedachte hierbij is dat door consistenter vanuit de brand te communiceren, het positieve effect van communicatieactiviteiten zal worden verhoogd./.