Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar

TU/e verheugd over opening  High Tech Automotive Campus

5 juni 2009 - De High Tech Automotive Campus in Helmond en het daarbij behorende Automotive House zijn woensdag 3 juni officieel geopend. Het bedrijfsleven en onderzoek- en kennisinstellingen werken hierin gezamenlijk aan technologieën en projecten. Het Automotive House is de plek waar meerdere instanties samenkomen. Het Automotive Technology Centre hield er 2 en 3 juni haar jaarcongres. x1_s.jpg
TU/e-hoogleraar prof.dr.ir Maarten Steinbuch tijdens zijn rede op de HTAC.

Prof. dr. ir. Maarten Steinbuch- kartrekker van de TU/e-masteropleiding Automotive Technology en bestuurslid bij de High Tech Automotive Campus- juicht de opening enorm toe. “Er waren 550 mensen op af gekomen, uit heel Europa. We hebben in deze regio echt de Automotive hotspot van Nederland. Dat geeft een belangrijk aanzien en is goed voor onze internationale allure. De TU/e speelt hier een voorname rol. Met de drie TU’s is afgesproken dat alleen wij ons zo specifiek op Automotive toeleggen.”

De TU/e-master Automotive Technology is in september 2008 gestart en in april 2009 geaccrediteerd. Er zijn zes faculteiten bij betrokken. De opleiding gaat multidisciplinaire automotive ingenieurs afleveren en maakt deel uit van het Innovatieprogramma High-Tech Automotive Systems (HTAS), dat wordt gesteund door het ministerie van Economische Zaken.

Volgens Steinbuch is de Automotive Campus in de nabije toekomst van grote toegevoegde waarde voor de masteropleiding. “De tweedejaars die stage lopen of een afstudeerproject uitvoeren, kunnen daarvoor op de Automotive Campus terecht. Ik verwacht dat dat steeds meer gebeurt. Verder zullen buitenlandse gasten er colloquia verzorgen. Ik hoop dat mbo’ers, hbo’ers en wo’ers gezamenlijk aan projecten gaan werken. Denk aan de hybride tuk-tuk of aan projecten zoals de raceauto van URE. Fontys is overigens begonnen met ‘carlab’ en daar gaan ook TU/e-studenten aan meewerken.”

Maria van der Hoeven, minister van Economische Zaken, verzorgde de officiële opening op 3 juni. Tijdens het congres werd ook een prijs uitgereikt voor  de beste Nederlandse Automotive Innovatie- de ATC Innovation Award. De eerste prijs was voor TomTom met HD Traffic + IQ Routes. Klanten leveren dan zelf de verkeersinformatie en TomTom verwerkt die vervolgens in het systeem. Leuk detail; TomTom heeft de innovatievoucher van 7.500 euro doorgegeven aan het Robocupteam TechUnited van de TU/e.