Interactief leermiddel voor peuters

The many faces of Europe

“Crisis is uitdaging voor EU”
Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
TU/e voor miljoen in Europees chemieproject
10 juni 2009 - Twee onderzoeksgroepen van de TU/e doen mee in een groot Europees project, F3-factory, dat beoogt productieprocessen in de chemische industrie efficiënter, flexibeler en duurzamer te maken. Van het totaalbudget -circa dertig miljoen euro- vloeit ongeveer een miljoen naar de TU/e, aldus dr.ir. Patrick Anderson van Polymer Technology (faculteit Werktuigbouwkunde).

Anderson fungeert als contactpersoon vanuit de TU/e voor F3-factory. Ongeveer de helft van het geld gaat naar zijn groep, de rest komt terecht bij Homogeneous Catalysis van prof.dr. Dieter Vogt van de faculteit Scheikundige Technologie.

Het project, waar de Europese Unie voor achttien miljoen aan bijdraagt, is een initiatief van de Duitse chemiereus Bayer. De samenwerking tussen vijfentwintig Europese bedrijven en kennisinstellingen -waarvan de TU/e de enige Nederlandse bijdrage levert- moet de Europese chemische industrie onder andere versterken door processen samen te voegen die nu sequentieel worden uitgevoerd. Dit zou naar schatting jaarlijks vier miljard euro kunnen uitsparen.

F3 staat voor flexible, fast en future. Anderson: “Veel chemische processen zijn allesbehalve flexibel: het is vaak onmogelijk om de productie op halve kracht te draaien. In plaats daarvan moet een fabriek in tijden van verminderde vraag een paar weken dicht.” Anderson gaat in het kader van F3-factory onder meer werken aan de ontwikkeling van een nieuwe menger waarin verschillende productiestappen kunnen worden uitgevoerd.