Special Cursor 50 jaarSpecial Cursor 50 jaar
Quadrivium laat drijvend podium bouwen
1 oktober 2009 - Grootse plannen hebben ze bij het Eindhovens Studenten Muziek Gezelschap Quadrivium vanwege het 45-jarig bestaan op 1 december. De vereniging gaat met hulp van Bouwkundestudenten en bedrijven een drijvend stadspodium realiseren in de Dommel bij het Van Abbemuseum. Loopt alles volgens plan, dan wordt de creatie in juni 2010 met muziekfestival Muziek op de Dommel in gebruik genomen.

Joke Keijsers, secretaris van Quadrivium, vertelt: “We wilden graag iets aparts doen vanwege het negende lustrum en na een avondje brainstormen kwamen we op dit idee. We zijn nog naar het concert op de Prinsengracht geweest om te zien hoe het podium er daar uitziet.” De vereniging koos voor het Van Abbe omdat de Dommel daar wat breder is en de locatie het cultureel middelpunt van de stad is.
Vijf Bouwkundestudenten hebben zich op het ontwerp gestort. Het komende halfjaar omschrijven zij doelen vanuit verschillende disciplines (zoals akoestiek en architectuur) en maken ze een concept. Volgens Marijn Vos, één van hen, kan het vrij eenvoudig zijn om een drijvend podium te creëren. “Het ligt er helemaal aan hoe
gemakkelijk of moeilijk we het onszelf maken. Willen we het podium visueel afbakenen of de grens tussen podium en publiek laten vervagen? Wat doen we met de belichting? Dat bekijken we de komende tijd.” Het eindresultaat zal zo’n 144 vierkante meter behelzen.

Over de kosten valt volgens Keijsers nog geen zinnig woord te zeggen. “Als de ontwerpen er liggen, kijken we wat we met sponsoren en fondsen kunnen realiseren.” (JvG)/.